14. april 2014

En glad væg..

Hegnet omkring Metro byggeriet på Kongens Nytorv bliver flittigt brugt til forskellige sjove billeder og tekst. I mandags kom jeg forbi og undrede mig lidt over et nyt tiltag på hegnet. En masse vendbare brikker – sort på den ene side og forskellige farver på den anden side – Der var ingen opklarende tekst, så jeg snuppede et hurtigt billede og fortsatte min færd.

I morges fik jeg forklaringen på væggen. P4 København havde en reportage fra fredagens fernisering på et nyt interaktivt kunstværk på Kongens Nytorv. IMG_2977

Jeg har googlet lidt og fandt flg. skriv om værket…

Alle kan være med til at skabe kunst, når genbrugskunstneren Thomas Dambo fredag d. 11. april 2014 indvier sit kæmpestore og interaktive kunstværk på metrohegnet ved Kongens Nytorv.

”Happy Wall” er et kæmpestort, interaktivt værk, som består af 2000 små træplader malet i alverdens glade og strålende farver. Fra sin placering i hjertet af København midt på Kongens Nytorv vil det i det næste års tid lokke både turister, københavnere og andre interesserede til.

”De mange forbipasserende kan lave deres egne mønstre, figurer og bogstaver og dermed hele tiden være med til at præge budskaberne og ændre udtrykket på den glade væg. Tanken er at give alle, der har lyst, mulighed for at lave et kæmpestort kunstværk midt på Kongens Nytorv”, forklarer genbrugskunstner Thomas Dambo.

I de seneste uger har han arbejdet hårdt på at få sit farvestrålende og interaktive kunstværk færdigt. ”Happy Wall” er 38 meter langt og 4 meter højt, og værket består af knap 2000 vendbare træplader i stærke farver.

Thomas Dambo blev kendt som street art kunstner for ca. 5 år siden, da han begyndte at sætte farverige fuglehuse op forskellige steder i København, hvoraf mange stadig præger bybilledet. Han har også bl.a. lavet installationer til Roskilde Festival, og så arbejder han stort set udelukkende med genbrugsmaterialer.

De farverige træplader på ”Happy Wall” er eksempelvis skåret ud af sæderne fra Tuborgs biograf-tribune på Roskilde Festival 2013.

23 kommentarer:

  1. Sikke en skøn idé - og sjovt også, at nogle af træplader stammer fra Tuborgs biograf-tribune på Roskilde Festival.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er sjovt at festivalen har bidraget med materiale til det nye værk.. :-)

      Slet
  2. Fin idé, og så skidt med hvordan det ser ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe.. jep, ideen er nemlig god og sjov.

      Slet
  3. Sikken herlig ide. Det bliver sjovt at se, hvordan væggen ændrer sig over tid.
    Dit sidste indlæg om Insp gav mig næsten lyst til at rykke teltpælene til Roskilde. Der sker da en hel del spændende ting i jeres by...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også til at følge væggen, der er basis for mange sjove tekster.. :-)
      Der sker rigtig mange spændende ting her i byen.

      Slet
  4. Det er kunst, når det er sjovest. Måske ikke når det er smukkest, men hvis alt var smukt, var der jo heller ikke noget ved det.
    Kanongod ide!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er bestemt ikke det smukkeste værk vi har set, men det er sjovt, og det skal kunst også være ind i mellem. :-)

      Slet
  5. Sikke en skæg ide. Jeg forventer, at du bringer et billede, når du selv har været henne og skrive 'Inge was here' :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke.. Nå så det forventer du.. ;-) Jeg må se hvad det kan blive til. Lige nu er der run på væggen, mange vender brikker og prøver at få skrevet alt muligt.. :-)

      Slet
  6. Dejligt at der altid er nogen der er fyldt med gode idéer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er så fedt at se hvordan kreativiteten blomstrer rundt omkring.

      Slet
  7. Ja det bliver sjovt at følge væggen, jeg håber heller ikke der kommer for meget grafitti på den.

    SvarSlet
  8. Smart, kreativ ide, som medfører foranderlighed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan også rigtig godt lide ideen med væggen.

      Slet
  9. Og jeg blev glad, havde ikke set du havde skrevet indlæg, så ville lige tjekke ind og læse gamle indlæg :-) Jeg glæder mig til at se flere billeder fra denne store legeplads. Det er lidt som den video jeg så med trapper som tangenterne, hvor det musiske legebarn kom op i folk. God påske i Sverige :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid sjovt, når man selv skal lege med for at skabe værket.

      Tak vi har haft en fantastisk påske oppe i skoven.

      Slet
  10. Hurra for hovedstaden der i den grad er trådt ud af de grå firsere og halvfemsere. God påske, India November Golf Echo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt at der er farver og liv rundt omkring i vores skønne by.
      Tak Hr.. :-)

      Slet
  11. En rigtig god ide. Det er lige før, man får lyst til at tage ind og flytte lidt rundt på nogle farver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er du meget velkommen til, giv lige et praj så kommer jeg og fotodokumenterer dit værk. :-)

      Slet
  12. Den væg har jeg slet ikke lagt mærke til, selvom jeg har været omkring Kongens Nytorv et par gange på det seneste. Den må jeg se efter næste gang, jeg kommer forbi. Er der mon en stige, så man kan nå de øverste felter?

    God påske :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er en stige, så man kan også kan nå de øverste. :-)

      Tak skal du have Lone, håber også din påske var god.

      Slet