8. september 2015

Gavlmalerier i Aarhus..

Jeg kan godt lide gavlmalerier, der er mange sjove og spændende rundt omkring i byerne. I Aauhus fangede jeg et par stykker. IMG_7967Maleriet hedder Mågekysset og blev malet i 1985 af Hans Krull. Kvinden på billedet er Kate »Pussi Punk« Svanholm fra kultbandet Lost Kids, der prægede det Aarhusianske punkmiljø i 1980erne. IMG_6139Édouard Manets "Fløjtespilleren" indgår som en del af dette maleri af Andrzej Kowalczyk. Maleriet blev lavet til Århus Festuge i 1990. IMG_7961Dette billede er af et mere flygtigt gavlmaleri, det er Aarhus’ nye bibliotek og borgerservice DOKK1 som spejler sig i en glasfacade på Europaplads.

19 kommentarer:

  1. Yrk - hader måger, selv som gavlmalerier, har jeg lige fundet ud af. Så kan jeg bedre lide fløjtespilleren :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fløjtespilleren er skam også fin, jeg kan nu rigtig godt lide Mågekysset, det deler vandene mere end Fløjtespilleren.. :-)

      Slet
  2. Det minder mig om at jeg skal have fundet tid til street art walking i Aalborg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig til at se gavlmalerier fra Aalborg.. :-)

      Slet
  3. Herligt indspil i bybilledet :-)

    SvarSlet
  4. Jeg har det som Ellen og synes, at den der måge er alt andet end behagelig at kigge på. Men fløjtespilleren er helt fin. Ligesom spejlingen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Fløjespileren er fin, men jeg synes Mågekysset er spændende og anderledes.. :-)

      Slet
  5. Jeg har ikke noget imod måger, så jeg synes begge gavle er smukke. Og så må du da ikke kalde det sidste gavlmaleri flygtigt. Forhåbentlig står begge bygninger der stadig om mange, mange år ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej ikke flygtigt i forhold til om begge bygninger vil bestå i mange år, men flygtigt i forhold til spejlingen.. :-)

      Slet
  6. Måger i store flokke er lidt voldsomme, men jeg kan også rigtig godt lide Mågekysset, der er en god historie i det.

    SvarSlet
  7. Ikke så lidt bedre end reklamer!

    SvarSlet
  8. Jeg kan godt lide at der kommer lidt farve på de kedelige grå, 'betonbygninger', så er motivet faktisk underordnet. Måger eller ej ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig, men ikke for mange ligegyldige reklamer. :-) Der må gerne være en historie i maleriet.

      Slet
  9. Elsker gallerier. De giver en by noget, Istedet for bare mursten.
    Jeg er vild med Mågekysset.
    Fløjtespiller er også fin, men jeg kommer til at tænke på rottefængeren ; 0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør jeg også.. :-) og jeg er også mest fascineret af Mågekysset..

      Slet