23. juni 2016

Martha af Roskilde..

Vi, som i mest mig, må ha’ haft en mindre hjerne-nedsmeltning. Det er på forunderlig vis lykkedes mig at fortrænge grunden til at jeg ikke er bådejer. Jeg har glemt alle ulemperne, alt det beskidte og hårde arbejde, alle omkostninger og det evige møgvejr. IMG_1082Jeg husker kun de fede ture på fjorden, turene med blank vand og de fantastiske solnedgange der nærmest svitsede øjnene.. Turene ud mellem skovene, turene til alle de små hyggelige og smukke hjørner og kroge i Roskilde Fjord. Jeg savner de ture. Jeg savner at komme ud på vandet, jeg savner at have en båd liggende i havnen, et sted hvor jeg kan gå ned og sætte mit en stille aften, jeg savner at kunne sejle ud… eller lade værre. IMG_0950Vi har sammen med 2 medredere købt en 18-fods motorjolle. Hun hedder Martha og kom til Roskilde i fredags. Martha er en dame i sin bedste alder, hun er lidt slidt og ridset, men hun har en smuk sjæl og en velfungerende motor. Lige nu er Martha køkkenblå med sort afskallet ræling og en stor klodset kasse over motoren midskibs. Det er vi ikke så vilde med, men fokus har ligget på at finde et lille sødygtigt skib med en god og stabil motor, det mener vi at have fundet i Martha. En anden farve og bedre aptering må komme til vinter, når hun kommer på land. Lige nu drejer det sig om at lære hende at kende, om at komme ud på fjorden når muligheden byder sig, om at nyde, at Martha ligger lige dernede i havnen og venter på, at vi kommer og tager hende med ud på det store vand.. :-) IMG_1080IMG_1081I dag krydser vi fingre og tæer for at vejret holder, vi ønsker os stille vand, varme og ingen vind.  IMG_0935Planen er middag på Martha mens hun ligger i havn og derefter vil vi sejle ud og se de mange bål langs fjorden.. Det må meget gerne blive en magisk aften på vandet.

God Sankt Hans til jer alle, måske ses vi på det berømte bjerg i løbet af natten.. :-)

15 kommentarer:

  1. God tur og god aften til jer! Vi ses ikke på bjerget, for jeg kan ikke finde derned helt heroppe fra Sverige. Desuden er jeg slet ikke inviteret - nok fordi jeg kun er en bitch, ikke en heks ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak, jeg nåede ikke af sted til bjerget i går, det regnede, lynede og tordnede så meget så jeg turde ikke lette.. :-)
      Der er ingen inviterede, alle er velkomne. ;-)

      Slet
  2. God tur. Jeg håber for jer, at I får mindre vand fra oven end vi - ellers skal I have gang i øsen ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, vi nåede næsten at blive færdige med at spise før himlen åbnede sig.
      Lænsepumpen kom på arbejde.. :-)

      Slet
  3. Tillykke med den ældre dame :-) Håber, som Eric, at I får/har bedre vejr end os. Her kan tagrender og nedløbsrør ikke følge med ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi havde fint vejr mens vi spiste, men så fik vi vist jeres vejr.. :-)

      Slet
  4. Du er vist heldig med dit bosted i dag, hos os regner det konstant. Tillykke med båden og må I få en dejlig aften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mjjjaaaaa... det holdt kun tørt til v. 20.30 tiden, så gik der hul på himlen og det øs-pøs-regnede, men vi havde det sjovt. :-)

      Slet
  5. Tiden skal jo gå med noget, når nu I ikke har hus og have at passe i byen ;-) Tillykke med Martha. Her fik vi ikke en dråbe vand, selvom himlen truede noget så gevaldigt og det blæste op en kort stund. Det blev vindstille igen indeb bålet blev tændt, så jeg kunne ikke lette. Vi må ses en andrn gang ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal den jo, jeg synes nu ellers nok vi får fyldt tiden ud :-) Tak skal du have, vi fik både regn, torden og lyn i lange baner, jeg blev også på jorden, det var alt for farligt at flyve i går aftes. :-)

      Slet
  6. Tak skal du have Hanne, vi havde en sjov aften i regn, lyn og torden.. :-)

    SvarSlet
  7. Der er helt sikkert noget magisk over at kunne lige på hvet og nyde livet. Har aldrig prøvet det, men kan forestille mig det. Desværre er der altid en masse arbejde forbundet med sådan en fritidsinteresse. Det er lidt det samme med et sommerhus :0)
    Jeg håber I får mange dejlige stunder på Martha denne sommer. Så må det "kedelige" arbejde vente til vinter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Kari, vi er i fuld gang med gode stunder på Martha.. :-)

      Slet
  8. Fin båd - godt I ikke sad i den forleden på vandet ved Ærø!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jørgen, ja det var vist lidt for vildt dernede i det sydfynske.

      Slet