30. juni 2015

Helt på toppen..

På toppenAnnette og jeg gik op til Preikestolen i lørdags. Det var en helt fantastisk oplevelse.

Det var ikke specielt nemt gå de knap 4 km til Preikestolen, men at stå deroppe var alle anstrengelserne værd.. Ingen af os er i top-vandre-klatre-form, så vi havde på forhånd aftalt, at vi ville vende om hvis det blev for hårdt og udfordrende. Vi ville meget gerne op, men ikke for enhver pris, vi skulle jo også have kræfter til at komme ned igen uden skader. IMG_7665Vi kom hele op, og vi kom hele ned, det tog ca. 2 1/2 time at gå op, og vi brugte knap 1 1/2 på at gå ned igen. Udsigten fra Preikestolen er selvfølgelig fantastisk, men det er den også mange andre steder undervejs.. IMG_7594

Her er der kun et par hundrede meter mellem mig og målet.. IMG_7604IMG_7608der er flere måder at komme derover på.. IMG_7624Vi valgte stien.. :-) IMG_7613

28 kommentarer:

  1. Uha, jeg får helt højdeskræk! - Men hold da op, hvor er det smukt :-) - Og flot at I kom derop på klatreben :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke et sted at være hvis man har højdeskræk. Vi har ret stolte af os selv da vi stod deroppe.. :-)

      Slet
  2. Kylling! Det havde sikkert været meget hurtigere ad linen, men okay - den havde jeg nok også sprunget over (!).
    Det er godt gået af jer. Vi valgte den fra i sin tid, fordi John ikke regnede med at kunne klare turen - den lyder også en anelse hård.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep jeg er en kylling, men lige der var det et meget klogt kyllingevalg. :-)

      Det er en tur der kræver gode ben, fornuftig fysik og stor vilje og lyst til at forcere sten i alle størrelser. Der er nemme passager undervejs, men der er ved gud også lange passager hvor det bestemt ikke er nemt.

      Det er ikke en tur jeg nogensinde kunne eller ville lokke Hasse med på. Det er heller ikke en tur jeg vælger igen, nu har jeg været gjort det og det er nok for mig.. :-)

      Slet
  3. Noget af en stroppetur - især via linen ;-) Men man skal ikke lide af svimmelhed, uha!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe.. ja det sidste bid kunne være blevet en rigtig stroppetur. Nej højdeskræk og svimmelhed går ikke deroppe. :-)

      Slet
  4. Der har jeg også været - det er næsten ubegribeligt smukt at stå deroppe og kigge ned :-) Skønne billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig lige det det er Madame. :-)

      Slet
  5. Det ser fantastisk ud, men min højdeskræk ormer rundt i maven, bare ved at se på de smukke billeder. Det er vist en af de ting jeg ikke får prøvet i dette liv... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok meget fornuftigt at væge den tur fra Ditte, det er ikke nødvendigt at bruge så mange kræfter på at gå op og kæmpe med højdeskræk.

      Slet
  6. Gys altså! Hvor er der bare fantastisk smukt, meen jeg ved simpelthen ikke, om jeg turde nærme mig kanten. De der uafskærmede plateauer er ikke lige mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan sagtens nyde den fantastiske udsigt og glæde over at være kommet helt op uden at gå helt ud til kanten. Der er god plads på plateauet. Mange valgte at holde sig et stykke fra kanten. :-)

      Slet
  7. Wau... Sikke en udsigt og en skøn tur, tror jeg på. Det er vist klogt at stå stille, mens udsigten nydes. Linen skulle jeg ikke nyde noget af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en fantastisk oplevelse at komme derop, og der er god plads til at gå rundt, også uden at lege med kanterne. :-)

      Slet
  8. Tak for turen. Mon ikke du har haft ikke så lidt fornøjelse af at have gået mere end du vist plejer, jvf. sidste års beskrivelser af 10000 skridt. Mit gær er at du ikke havde ondt i musklerne efterfølgende. Sådan er min erfaring i alle tilfælde. Jeg har lige selv prøvet en tur på samme tid op og samme tid ned som I brugte, men det foregik på en kørevej, så den var ikke helt så bulet. Man bliver så glad når man gør sådan noget som I har gjort, ik?

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Jørgen.
      Jo jeg er helt sikker på at mit øgede fokus på at gå mere, var med til at få mig både op og ned uden de helt vilde problemer, jeg kunne mærke musklerne på forsiden af lårene dagen efter, men det var ikke det store problem.
      Du har helt ret, det er totalt optur at gøre den slags, vi var virkelig både glade og stolte over at vi gennemførte begge to. :-)

      Slet
  9. Puuuuuuuuh Inge...jeg blir stadig lidt kvalm når jeg ser billederne...FOR en udfordring det var !!!!! Tusende tak for turen, for billeder og for besøg :-)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var en udfordring, men vi klarede den begge to.. :-)

      Det er mig der takker, det var en dejlig tur, er spændt på hvilke strabadser du har udtænkt til næste gang.. ;-)

      Slet
  10. Godt gået...

    Går de virkelig hele vejen over på linen? Jeg ville ikke engang turde nærme mig kanten, da jeg har højdeskræk, men ikke desto mindre elsker jeg at gå i højderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Han havde lidt svært ved de sidste meter, hvor linen bliver stejl, men ellers gik han.. :-)
      Jeg har ikke gået i højder på den måde før, så for mig var det en ny oplevelse.

      Slet
  11. Hvor er det fantastisk gået af jer. Det er dejligt at kunne nyde synet på billeder.
    Personen, som sidder helt ude på kanten, må have nerver af stål - for ikke at tale om ham, som går på line. Men hold da op en flot natur :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var nogle få som skulle helt ud til kanten og sidde med benene ud over, det var ikke så rart at se på.
      Den norske natur er fantastisk smuk. :-)

      Slet
  12. Og jeg ryger lige tilbage til 2009, hvor vi tog turen derop. Jeg kunne godt finde på at gøre det igen, men nu ved jeg at det er en hård tur :-) Du ser så dejlig ud på det første billede, kan godt forstå du er stolt over at I klarede det, for det er absolut ikke noget, man bare lige gør.
    http://underet-er-at-vi-er-til.blogspot.dk/2009/07/vandrestvlerne.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lige været forbi og læse om jeres tur i 2009, fedt at I også kom op og ned med alle lemmer i god behold. Jeg orkede ikke at klatre mere op, så jeg fik ikke billeder oppfra.
      Jeg ved ikke om jeg kunne finde på at gøre det igen, du har helt ret.. det er ikke noget man bare lige gør, og slet ikke i vores alder. :-)

      Slet
  13. Jeg får højdeskræk bare af at se på billederne så jeg må nok holde mig væk, men hvor er der smukt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er så flot deroppe, men højdeskræk og Preikestolen er ikke den bedste kombination. :-)

      Slet
  14. - og så dem der sidder og svinger med benene udover kanten, gys! Hos mig ville det ikke være fysikken, tror jeg, men det manglende rækværk der ville forhindre en opstigning :)

    Men superflot ser det ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rækværk er en by i Rusland deroppe.. :-)
      Jeg er nu heller ikke vild med at folk sætter sig med benene ud over kanten, det kan alt for let gå galt.

      Slet