20. september 2010

Har du “grønne” fingre…

Kan du få blomster og planter til at gro og blomstre..?? IMG_8498 Her i huset er der ingen af os der kan prale med “grønne” fingre, men jeg har opdaget et trick i forhold til orkideér.  Jeg kan få dem til at blomstre igen og igen. IMG_8499 De skal bare overses.. Når de er færdige med at blomstre, bliver de sat i et øst-vendt vindue, hvor jeg glemmer at de er til. Ind i mellem kommer jeg i tanke om dem, mest når bladene begynder at hænge voldsomt med ørene. Så får de vand, en god sjat.. ikke noget med at lade dem stå og trække det de selv vil. Nej de får bare en god portion vand direkte ned i potten. De lange blomsterstængler får lov at sidde. Nogle gange visner de ned og bliver klippet af, hvorefter der kommer nye skud fra bunden, andre gange kommer der skud på de “gamle” stængler.IMG_8500Jeg har 2 orkideér hvor det her trick virker. De blomstrer forskudt, når den ene sover er den anden vågen. Når blomstringen er godt i gang, flytter jeg planten til et rum, hvor vi er, og hvor vi i ugevis kan nyde blomsterhavet. De bliver aldrig pottet om, de får næsten aldrig nogen form for gødning, og når der ikke er blomster på dem, passer de sig selv.IMG_8501Den måde at have blomster på passer perfekt her i huset. Total ustruktureret pasning og max. udbytte.. :-))

5 kommentarer:

  1. hvor de smukke, det kunne være jeg skulle prøve med en orkidé,jeg mangler lidt blomster...jeg har nogle grønne planter med tykke blade der kan stå i 2-3 uger uden vand, de får et brusebad og så får de lov at stå igen nogle uger....

    SvarSlet
  2. De var jo veldig vakre da ;) Skulle tro du hadde grønne fingre :) Takker for hilsen hos meg :)Har lagt igjen et svar til deg også...
    Klems

    SvarSlet
  3. hehe:) Ja orkideer er enkle slik. Min blomstrer for 2. gang og har 5 lange krokete greiner fulle av blomster:) Vakkert...og det var din også:)
    Jeg tror jeg påberoper meg å ha litt grønne fingre:)) Har jo sommerblomster i full blomst enda..
    Ha en blomstrende kveld Inge, klem fra meg:)

    SvarSlet
  4. Hehe - jeg kalder mig selv for 'orkidegenopliveren' på jobbet... når vi får nye kolleger, får de altid en blomst til velkomst, og det er ofte en orkide. Som får lov til at dø i al stilhed. "Hovsa... skal sådan én have VAND???"
    Nogle af disse velkomstblomster bliver næstenheltdøde diskret stillet i en eller anden krog, hvor Ellen så finder dem og indleder 'first aid'.
    En eller anden dag bliver jeg nødt til at tage et billede af mit kontor med alle de blomstrende orkideer... :-)

    SvarSlet
  5. Tak Annemarie.. Ja Orkideer er smukke og de holder blomsterne meget længde.. Dine grønne planter lyder nemme.. :-)

    Fruen.. Selv tak.. :-)

    Guri.. de billeder jeg har set hos dig, vidner i hvert fald om at du har grønne fingre, dine blomster står så flot.
    Knus og en dejlig dag til dig.

    Ellen.. Du må tage et billede en af dagene, godt de har dig og dine blomstrende orkidefingre.. :-))
    Her i huset er det blevet til en velkomst buket til nyansatte.. der stod alt for mange døde blomster rundt omkring.. :-)

    SvarSlet