19. juli 2012

Min tur gennem København i morges..

I går morges red jeg på en grøn bølge langs med havnen, det gav ikke mange billeder af byen. I dag cyklede jeg en anden vej gennem den morgenstille by. Jeg fandt ikke den grønne bølge, og det kom der billeder ud af.. :-)
Her er jeg er lige kommet forbi Glyptoteket på højre hånd, og er på vej op mod HC Andersens Boulevard for at fortsætte lige ud på Stormgade.. P1020515Nu er jeg nået til krydset Stormgade – Frederiksholms Kanal, Thorvaldsens Museum er lige fremme og Christiansborg på højre hånd.. På venstre side et stykke fremme er Gammel Strand.. Søjlerne til højre er den sidste del af søjlegangen ved Nationalmuseet.. P1020516Lidt tættere på Christiansborg og Thorvaldsens.. P1020517Metro byggeriet i København fylder en del i gadebilledet, til venstre er det en kommende Metro station ved Gammel Strand der arbejdes på.. P1020518Christiansborg set fra slotsplads-siden.. Audi har vist gang i et eller andet.. P1020520Holmens Kirke.. jeg holder og venter på grønt lys, så jeg kan dreje til venstre og krydse Holmens Bro, for  at fortsætte på Holmens Kanal.. P1020522op mod Nationalbanken.. P1020524Just forbi Nationalbanken har jeg et kig til venstre op mod Kongens Nytorv, jeg har stadig til gode at finde ud af hvem det er der står i krydset og holder øje med os alle.. P1020527Jeg drejer ikke op mod Kongens Nytorv, men fortsætter lige ud på Holbergsgade.  P1020529hvor Nyhavn dukker op lige efter svinget.. P1020532På vej over Nyhavnsbroen, jeg svinger til højre og derefter til venstre på Kvæsthusgade.. Går gennem porten I så i går, og rammer endnu engang min arbejdsplads. :-)
Værsgo’ og nyd København fra en cykel en tidlig morgen i ferietiden..

1. Se det var straks bedre ... med rød bølge altså ;-) Herlige billeder fra den virkelige verden, men hvor er al trafikken henne, eller er byen så død i ferietiden?

1. Alt for dig Per.. ;-)
      Kombinationen af ferietid og tiden.. (før 7.30) har jaget trafikken ud af byen.. Det ser helt anderledes ud lidt senere på dagen.

2. Tak for turen, det er så på det tidspunkt, at man skal køre bil i Kbh. :-)

1. Velbekomme Lene, og ja der er vist lige et par uger hvor man kan komme rundt i bil i indre by tidligt om morgenen..

3. Mon du også lå på hjul af de andre cyklister ;-D
    Tak for denne grønne tur...Skøn dag til dig..KNUS

1. Hehe.. nej der var ikke mange andre end mig ude i morges.. Velbekomme Gitte. :-)

4. Dejlig tur gennem byen og mit kvarter. Jeg har boet i Herluf Trollesgade lige indtil 1984 da jeg rejste til Saudi Arabien.

1. Jeg arbejder jo i dit kvarter, der er så dejligt i det område. :-)

5. Det er fint, men underligt at se Kbh. så trafikdød :-) Hvis det er statuen på Kgs. Nytorv du mener, er det Christian V.

Det er bare os, der er så fjollede at tage ferie, når alle andre også har, men når man vil op til midnatssolen, hjælper det ikke så meget at holde ferie i september ;-)

1. Nej han står ikke på Kgs.Nytorv, ham her står nede i krydset ved Nationalbanken.
      Jeg har før hørt at midnatssol opleves bedst om sommeren.. ;-)

2. Blev nysgerrig og googlede lige statue ved Nationalbanken.. det er Niels Juel som står og kigger sig omkring midt i krydset.. :-)

3. Nårh - der kan man bare se hvor (u)kendt jeg er i København ... ;-)
      Det er nemlig rigtigt, at midnatssolen ikke er vildt meget fremme i vinterhalvåret ... modsat nordlys, som bedst ses, når det er mørkt. Hvis du vidste, hvor mange der begejstret har udbrudt: "Neiij, så skal I op og se nordlys!" :lol:

4. Jeg ser ham hver dag og anede heller ikke hvem han var.. :-)
      Jeg vil meget gerne opleve både midnatssol og nordlys.. men samtidig går det vist ikke.. :-)

6. Tak for et skønt kig af min hjemby... jeg må vist snart på besøg igen... <3

7. Tænk at Kbh. også kan se så mennesketom og øde ud. Du er jo næsten lige så alene på vejen som jeg er :-) det ser ud som du havde tørvejr at cykli i. Det havde jeg ikke. Det har væltet ned med vand nærmest hele dagen. 30 mm har vi fået i dag indtil nu, og det regner stadig.

1. Det kan den sagtens, man skal bare komme derind tidligt nok i ferietiden. Ja jeg har været snyde heldig hele ugen, har overhovedet ikke haft brug for regntøjet når jeg cyklede. :-)

8. Og der er bare ikke ret mange mennesker på gaden? Hvor tidligt er du der??

1. Nej der er ret tomt, når jeg er der tidligt er jeg i København mellem 7 og 7.30.

9. Dejlige billeder, Inge - jeg savner næsten min morgentur gennem byen. Rødt lys har sine fordele :-) Klem og god fredag til dig!

1. Jeg kan nu bedst lide at se de grønne lamper.. :-) så flyder det hele lidt bedre.. Tak i lige måde til dig.

10. Det må være rart at kunne vælge forskellige ruter til og fra arbejde! Hav en hyggelig fredag, plus/minus røde lys :)

1. Det er det også, jeg vælger ruten efter hvor meget det blæser.. :-)

11. Takk for turen ... en svært annerledes jobbreise enn hva jeg har. København er utrolig koselig, og flatt så det er fint å sykle. Jeg har 5 km med nedoverbakker til jobben, og det går ganske kjapt. Verre er det hjemover med 5 km oppover. Det er et forferdelig slit, hehe. Så jeg tar min lille bil :)

Ha en super helg! Klem I

1. Velbekomme Irene, ja København er så nem at cykle i, det meste af byen er uden bakker.. i hvert fald der hvor jeg cykler. Hvis der var meget kuperet ville jeg nok oftere snuppe bussen. :-)

12. Jeg har aldrig set København så øde og så tidligt, så det var en helt ny oplevelses tur! Tak for den!

:-) Dorthe

1. Velbekomme Dorthe.. :-) København kan også være en stille by uden meget trafik, hvis man er der tidligt.. :-)