27. november 2012

Historien bag lyset under Limfjordsbroen..

I torsdags havde jeg et indlæg om den flotte lysinstallation under broen i Nørresundby. Jeg spurgte om nogen af jer kendte historien bag lyset… og det gjorde I jo selvfølgelig. IMG_6815Marianne kendte nogen hun mente vidste noget om lyset, hun sendte mig denne kommentar.. 

Så fandt jeg et svar - via Kristian - http://christofferveng.dk/blog/lyskunst-pa-brolandingen-i-nørresundby

Anni fra Aalborg skrev også en kommentar..

“Her går jeg og har gået i flere år hver onsdag, men i dagslys og har aldrig vidst at det lydmæssigt er så spændende et sted om aftenen, jeg forsøger at opklare sagen.
Vh Anni fra Aalborg”

I dag har jeg fået en ny kommentar fra Anni, som har undersøgt sagen og fortæller følgende..

“Som lovet er her lidt om baggrund- som arkitekt Bodil Henningsen fra Aalborg kommune har sendt til mig –:

Belysningen på Brolandingen i Nørresundby er opsat ifm området blev renoveret, tilbage i 2007. Ved nyindretningen var der særligt fokus på at skabe en stemningsfuld belysning - dels for at fremhæve den flotte brokonstruktion, men også for at gøre området generelt mere rart og trygt at færdes i - i mørketimerne.

Lyset i nicherne er opsat så der er kolde farver mod vandet og varmere mod bebyggelsen på land.

I kan læse mere om projektet på kommunens hjemmeside (link nedenfor) – her er bla. også en flot præmierings-plakat, projektet incl. belysning er nemlig blevet præmieret for nogle år tilbage.
http://www.aalborgkommune.dk/Om_kommunen/Byplanlaegning/Arkitektur/praemering/Sider/2008-Brolandingen.aspx

1000 tak til både Marianne og Anni for at følge op på mit spørgsmål om baggrunden for belysningen. Det her er blogland når det er bedst.. :-)

23 kommentarer:

  1. Helt enig. Atter og atter kan også jeg konstatere, at jeg hele tiden bliver en en lille smule klogere af at bo i blogland ;-)
    Jeg havde ikke tænkt over, at farverne bevidst var fordelt, som de er. Meget gennemtænkt ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det havde jeg heller ikke.. du har helt ret, det er smart og gennemtænkt.

      Slet
  2. Sikke et flot lys under broen og godt at der som altid var hjælp at hente i blogland!!! Hvor hyggeligt at I fik besøgt Annemari og Jimmi i deres nye hjem♥ Ha en dejlig dag Inge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja blogland er et godt sted at være.
      Vi havde nogle dejlige timer sammen med Annemarie og Jimmi.
      I lige måde til dig Tina.

      Slet
  3. Dejligt at få hjælp til at få opklaret nogle ting man ikke selv ved, og her er blogland genialt og fyldt med søde og hjælpsomme mennesker..Knus og god dag...;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er så meget hjælp at få her i blogland. Tak i lige måde søde.. :-)

      Slet
  4. Blogland ER et godt sted at være:-) og dette lys er et fint mesterværk, som jeg ikke vidste eksisterede. Man bliver så klog, hvad skal det dog ikke ende med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er det virkelig.. :-) Nu ved du det til engang I kommer på de kanter.

      Slet
  5. Og jeg takker også, både dig og dine to medhjælpere. Her kører jeg så tit forbi farverne og har nydt lysskæret. Næste gang vil jeg kigge efter de varme og kolde farver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Lene. En dag du har lidt ekstra tid, kunne du jo dreje til højre lige før du kører op på broen, så kan du se det hele tæt på. :-)

      Slet
  6. Blogland og internettet er et helt fantastisk sted at færdes; der er altid hjælp til alt muligt. Jeg kender det fra når jeg programmerer; jeg sidder med et problem som jeg ikke selv kan finde løsningen på og så kan man enten google (når jeg ellers husker det) eller man kan spørge i et forum, og der går ikke ret lang tid, før man har et svar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret, hvis ikke man lige kan google det.. eller husker at google.. :-) så er det bare at spørge, der er stort set altid nogen som kan og vil hjælpe.

      Slet
  7. Flot, flot, flot - og en herlig måde at blive orienteret på. Der findes tilsvarende men langt mere beskeden lysornamentering på to forskellige brofag imellem Nyborg og Odense. Her er lyset dog 'kun' grønt, men meget effektfuldt i mørket på motorvejen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Øhhh hvilken bro er det..?? eller mener du Nyborg og Korsør..?? Hvis det er den Store.. bro, har jeg aldrig lagt mærke til det, men vil holde øje næste gang jeg kører over der

      Slet
    2. To små broer fra Nyborg og ind mod Odense (eller retur, selvfølgelig). Kan det være lige før Tietgenbyen? Jeg kan ikke huske det. Men altså, det ses kun i mørke.

      Slet
    3. Jeg fandt lige den her: http://www.fyens.dk/article/1025275:Nyborg--Groent-lys-i-moerket

      Slet
    4. Åhhh ja, nu er jeg med. Jeg kan faktisk godt huske at have set grønt lys under nogle af broerne på motorvejen på Fyn, tak for link. Vi bliver da også klogere og klogere. :-)

      Slet
  8. Det er dejligt, at vi bare kan spørge i blogland og så få nogle fine svar :-) Klem og en god aften til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er virkelig blogland når det er bedst. :-)

      Slet
  9. Spørg, og du skal få svar. Det er da fedt. Og så blev alle lidt klogere ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er nemlig så fedt at det her kan lade sig gøre. :-)
      Google er godt, blogland er bedre. :-)

      Slet