26. januar 2012

Farve eller ikke farve..

IMG_6714IMG_6714-SerpiaIMG_6714-gråtonerIMG_6714-hvid sortIMG_6714-Negativ
Der er vist ca. lige så mange meninger om hvordan et billede skal tages, som der er fotografer..
Skal et sort/hvid billede tages på Monochrome indstillingen, eller skal det tages i farve og bagefter konverteres til sort/hvid…

Jeg har leget lidt med begge dele, og lige nu tror jeg, hælder jeg mest til, at tage alle billeder i farve, og hvis jeg vil have dem i s/h, så bliver de konverteret til gråtone billeder.

Herover har jeg brugt det gratis PhotoScape program til at konvertere et farvebillede på 4 forskellige måder.. Jeg ved godt, at skrappe og hardcore fotografer kan se forskel på billeder, som er taget på Monochrome, og billeder der er konverteret til gråtoner bagefter, men på det område er jeg hverken skrap eller hardcore.. jeg kan fint klare mig med det resultat PhotoScape eller andre små fotoredigerings programmer kan levere, med mindre en af jer byder ind med verdens bedste argument for det ene eller det andet.. :-)

Ellers er det jo præcis som Annemarie siger, vi kan gøre hvad vi hver især har lyst til, bare vi synes det er sjovt.

8 kommentarer:

  1. meninger er der masser af, man kan vel gøre som man har lyst til og synes det er sjovt, så er det vel det vigtigste...Skønne allesammen af Emil...;-D

    SvarSlet
  2. Annemarie.. Man kan gøre præcis som man vil, både med og uden mening.. Jeg prøver bare at finde ud af hvad jeg vil, og samler lige nu argumenter for både det ene og det andet.. :-) Tak skal du have.. Vi ses lige om lidt

    SvarSlet
  3. Hvis jeg kigger på billedet øverst til venstre i det her indlæg og så ser på billederne på det forrige indlæg, så virker det s/h i det her indlæg blødere. Men uanset, så er billederne bare skønne :-)

    SvarSlet
  4. Tak skal du have Lene, han er jo også en skøn unge.. :-) Ja måske er det lidt blødere, overlever har foreslået mig at se på noget der hedder duotone, det skal jeg have undersøgt lidt mere om.

    SvarSlet
  5. Man skal gøre lige hvad man lyster, og ikke tænke rigtigt/forkert.

    Jeg har også lige startet min b/w blog, og her benytter jeg både monochrome og konverterede billeder ;-)

    Flotte billeder af lillemand...

    SvarSlet
  6. Det har du helt ret i Gitte, og man kan jo bare gøre begge dele.. Tak han er et godt motiv.. :-)

    SvarSlet
  7. Skønt billede der fungerer fint på mange måder - jeg plejer også at ændre til gråtoner efterfølgende, men har ikke en snus forstand på det - jeg synes bare det fungerer ok - og så har man jo flere muligheder.
    Hvor er han da dejlig, din Emil :-)

    SvarSlet
  8. Tak skal du have Ditte, jeg ved heller ikke noget om det, så jeg prøver mig lidt frem.. :-)
    Ja de er dejlige de små unger :-)

    SvarSlet