22. juni 2010

Dybbøl mølle maler igen..

…eller nej det gør den nu ikke. Dybbøl Mølle er i dag musseum. Møllevingerne og det store stjernehjul kører godt nok rundt, men kværnene står stille, hvis man vil male mel i Dybbøl mølle foregår det med håndkraft i gamle håndkværne. IMG_5826På modsatte side af vejen ligger Dybbøl banke, hvor der blev udkæmpet drabelige kampe i fortiden. Det sidste slag i 1864 endte katastrofalt for Danmark. Det vi i dag kalder Sønderjylland var fra 1864 og frem til 1920 en del af Tyskland.

Da jeg for mange år siden gik i folkeskole, var vi 1 gang om året på skoleudflugt, disse udflugter gik ofte til Skamlingsbanken eller Dybbøl Banke og Dybbøl Mølle. Som jeg husker det, var vi masser af unger på skoleudflugt de samme dage, så begge bankerne var propfyldte med legende unger der for rundt, op og ned at bakkerne. Der var sikkert også et eller andet undervisningsmæssigt indhold i turen, men det har jeg lykkeligt fortrængt. Til gengæld husker jeg tydeligt at solen skinnede, og at vi købte små grimme fine souvenirs til vores mødre, som lykkeligt klappede i hænderne af glæde og satte de små ting på ærespladserne i stuen. IMG_5829

9 kommentarer:

  1. Møllen er utrolig smuk - jeg var slet ikke klar over, at den ser sådan ud. Jeg tror desværre aldrig, at jeg har været på udflugt med skolen for at se de minderige steder i Sønderjylland.

    Ha' en dejlig tirsdag, Inge, klem :-)

    SvarSlet
  2. Det ser fint ud med den mørke baggrund, jeg kan ikke huske om jeg har været der, har dog været på feriekoloni i Broager ...engang ...

    SvarSlet
  3. Ja Madame, møllen er flot, jeres 1 dags skoleudflugter gik måske til nogle af de flotte steder her på Sjælland..
    Klem og en dejlig dag til dig :-))

    SvarSlet
  4. Tak REJEN.. Det var koldt og blæsende, men møllen gør sig flot på den mørke baggrund. Broagerland er et smukt område... stadigvæk

    SvarSlet
  5. Den møllen var et praktfullt bygg!!
    Ja, man fortrenger det man vil, hehe:)
    Så ut til å være en flott plass for utflukt dette.
    Ha en flott tirsdag, knus fra meg:)

    SvarSlet
  6. Tak for et dejligt genkig med skønne Sønderjylland. Jeg har altid elsket den egn, måske fordi den lå lige før alt det spændende (der skete knap så meget oppe i det nordjyske ☺).
    Sikken en dug din mor havde dækket med, jeg har en fra min mor, den ligner lidt i mønstret, men er kun broderet i blåt. Jeg har bare ikke energi til at bruge den så ofte, pga. det arbejder der følger med ☺.
    Sidst, men ikke mindst, wauw for nogle billeder fra hovedstaden ☺.
    En stort knus og solskinshilsener hernede søndenfra.

    SvarSlet
  7. @MajorogMeg.. det er mange år siden jeg sidst var ved Dybbøl Mølle, så det var sjovt at se den igen.
    Du må ha' en dejlig onsdag, håber vejret er med jer deroppe i nord. Knus til dig :-))

    @Annette... Selv tak, og roserne til dug og opdækning sender jeg videre.. hun bliver glad for at høre at andre også kan lide det.:-)
    Du må snart en tur til hovedstaden, så kan vi mødes i Nyhavn og drikke et glas et eller andet..
    Stort knus herfra Roskilde til dig dernede sønden...
    øhhh... det kan man vel kalde søndenfjords...?? ;-)) (jeg boede nordenfjords i 4 år, for mange år siden..)

    SvarSlet
  8. Selv fra Vejle gik skoleudflugterne ofte til Dybbøl Mølle og ofte lige syd for grænsen, så vi generede ikke vores mødre med fine souvenirs, derimod brugte vi alle lommepengene på karameller og sådan noget :-))

    SvarSlet
  9. Åhhh nej, din stakkels mor.. fik hun virkelig slet ikke andet end krøllet karamel papir..:-))

    SvarSlet