17. juni 2010

Fuldkornsrugbrød…

En kollega kom forbi og stillede et bæger med surdej, han sendte mig samtidig nedenstående opskrift på rugbrød… For mange år siden var jeg hardcore rugbrødsbager, men af en eller anden grund gik det i stå og min surdej blev ikke brugt og forsvandt op i surdejs himlen. Nu har jeg fået fat i den samme opskrift som dengang og en surdej der virker.. I næste uge skal vi ha’ friskbagt rugbrød, håber jeg..

500 gr. Skåret eller hel hvede eller speltkerner
500 gr. skåret eller hel rugkerner
500 gr. hvedemel
500 gr. rugmel
Salt
Evt. honning/sirup
En klump (en stor kopfuld) surdej puttes i kernene, det hele dækkes med koldt vand fra hanen.
Tjek indimellem at der er væde over kernerne.
Kernemassen står 1 dag  ( - måske 2 dage til surdejen har sat gang i lidt gæring og syrning – jo længere de står, jo syrligere bliver brøddene – det er dit valg).
Derefter røres 500 g. hvedemel og 500 gr. rugmel i massen, der tilsættes 3 store t-skefulde salt og evt. et par spiseskeer flydende honning eller sirup.
Dejen skal ligne en ret stiv grød
En stor kop surdej tages fra til næste bagning
Resten af dejen kommes i forme der hæver ca. 24 t.
Prik dejen med en gaffel
Efter hævning pensles brødene med olie
Bages 2 - 2 ¼ time ved 180 - 200° nederst i ovnen.
Efter bagning pensles med vand eller mælk, de bagte brød skal stå lidt i formen, men tages ud, mens de stadigt er lune.
Rugbrødene puttes i plastik poser mens de stadig er lune, det holder på fugtigheden i brødene.
Surdejen er over 100 år gammel, og skulle efter sigende komme fra Norge.
Portionen rækker til 3-4 rugbrød alt efter størrelsen på formene

4 kommentarer:

  1. Jeg har fått Annette`s oppskrift på rugbrød med surdeig:) Etter den dag har vi ikke kjøpt et brød på butikken. Kommer surdeigen fra norge?? Det visste jeg ikke...trodde den var fra dk jeg.
    Lykke til....denne oppskriften så også god ut.
    Knus til deg:)

    SvarSlet
  2. :-)) Måske er opskriften fra den tid da Norge var dansk.. for mange år siden da jeg bagte efter samme opskrift stod der at den var fra Island.. så jeg ved ikke hvor den egentlig kommer fra. Pointen i den her, er at surdejen får man af venner og bekendte, så den kan jo komme allevegne fra. Jeg har tidligere afleveret den i både USA og Australien.
    Knus til dig..:-)

    SvarSlet
  3. forstår jeg ret, at surdejen først skal tages fra, når hele rugbrødsdejen er færdig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er helt korrekt.. Jeg tager fra lige inden jeg fordeler dejen i formene.

      Slet