21. juni 2010

Margueritruter i Danmark…

Når man kører rundt i Danmark ser man ofte et brunt skilt med en hvid-gul-marguerit, så ved vi, at vi er i nærheden af en del af  Margueritruten -  en særligt afmærket 'turistrute' på ca 3.500 km. som leder os gennem noget af det smukkeste, man kan opleve af Danmark, rent landskabsmæssigt.  Vi har slet ikke kørt alle 3.500 km. af ruten, men vi har kørt mange af ruterne. Hvis vi har tiden til det, vælger vi meget ofte at følge de små brune skilte.Sønderhav med Okseøerne bagerstI lørdags var vi en tur over grænsen, og på vejen tilbage til hjembyen fulgte vi Margueritruten fra Kruså over Kollund ad Fjordvejen med stop ved Sønderhav og Okseøerne, Okseøerne.. videre gennem Rinkenæs, herefter forlod vi runten og kørte via Egernsund over Broagerland til Dybbøl, hvor vi vendte og kørte tilbage ad ruten til Gråsten. I Gråsten forlod vi igen ruten og lod GPS’en lede os af den korteste vej hjem, det blev via Felsted og Åbenrå.Færgen til Okseøerne Vejret var ikke værd at underholde med, men den smukke tur opvejede så rigeligt det ringe vejr.

Jeg opdager lige at Politikens Forlag har udgivet en turbog, der beskriver rutens mange seværdigheder, og med ruten indtegnet på et medfølgende Danmarkskort. Der skulle være udkommet en revideret udgave i foråret 2010. Det må jeg da lige ha’ undersøgt lidt nærmere.

Følger du også Margueritruten, og er der steder du kan anbefale..??

10 kommentarer:

  1. Hvis vi skal køre en tur på motorcyklen, kigger vi ofte på Danmarkskortet og lader os inspirere af Margueritruten. Lige nu kan jeg ikke huske en speciel rute, men langs fjorden ved Mariager og derfra videre ned til Silkeborg har vi kørt.

    SvarSlet
  2. Ikke sådan specifikt til et bestemt sted, men som jer vil jeg også altid vælge de små veje når der køres for hyggens og underholdningens skyld. Man ser så meget mere og kører så meget langsommere.
    Ha' en vidunderlig dag :-))

    SvarSlet
  3. Jeg tror jeg vil købe den bog der er udkommet, jeg kan nemt forestille mig at turen langs Mariager fjord må være meget smuk. Omkring Silkeborg er der så mange smukke steder at det er svært at vælge..:-)
    Ha' en dejlig dag Lene

    SvarSlet
  4. Ja Annette hvis ikke man skal nå noget så er de små veje ofte dem med de flotteste oplevelser.
    En dejlig dag til dig også, håber du får bilen synes og alt er OK :-)

    SvarSlet
  5. Der er virkelig mange skønne steder i Danmark. Pudsigt nok var jeg for nylig (den 8/6) på nøjagtig samme sted, men har dog ikke vist nogen af mine billeder derfra - endnu da ;-)

    SvarSlet
  6. men det gør du da... ik??? Per.

    SvarSlet
  7. Det er gøy å prøve andre veier og få sett nye plasser. En turbok er nesten et must. Vi har turkart og bøker, herlig å finne nye plasser man kan oppdage.
    Flotte bilder fra turen.
    Klem fra meg...som venter på malingsvær..

    SvarSlet
  8. Hvor lyder det smukt, Inge! Jeg har ikke hørt om Marguerit-ruten tidligere, men jeg vil helt sikkert købe Politikens bog. Tak for dejlig inspiration!
    Klem og god solskinsdsag til dig :)

    SvarSlet
  9. Da den udkom for første gang for omkring 100 år siden ;-) købte vi den omgående for at have noget at rette vores mange weekendture imod.
    Den har været brugt meget, meget flittigt af os, men jeg kan ikke fremhæve nogle specifikke ture - de er jo alle... kønne :-) Vi har dog heller ikke kørt alle turene igennem...

    SvarSlet
  10. @MajorogMeg.. vi kan godt lide at køre ud i det blå ind i mellem, jeg vil helt sikkert ha' købt den bog.
    Håber du har fået vejr til at male i. Knus til dig..:-))

    @Madame.. Selv tak, det er en fornøjelse at dele den slags dejligheder, jeg skal også ha' købt bogen næste gang jeg kommer forbi Rådhuspladsen.
    Sommerklem til dig..:-))

    @Ellen... Jeg glæder mig til at se den bog, der er åbenbart både kort og beskrivelser af seværdigheder undervejs.. Hvor tit kører man ikke forbi et "seværdigheds" skilt uden at vide hvad man går glip af.. Vi gør i hvert fald ofte.

    SvarSlet