7. juni 2011

Blogspot eller WordPress..

imageimage

Da jeg startede her i blogland, blev det med den her blog på blogspot.com, og det har jeg, det meste af tiden, været ganske tilfreds med. Men den sidste måneds tid, synes jeg det har været lidt op af bakke.. Blogspot.com har ikke været helt stabil,  og som så mange andre, har jeg ind i mellem overvejet at finde mig et nyt sted at være.

Jeg har kigget lidt på hvor I andre har jeres blogge, og kan jo se, at en del af jer bruger WordPress, min opfattelse har været, at WP, eget domæne og koder hang ret tæt sammen. Jeg har længe haft en Gravatar konto, og i sidste uge brugte jeg en aften på at rode lidt rundt med en WP blog. Det viste sig at, WP ikke er nær så langhåret som jeg frygtede, de har færdige temaer liggende som er lige til at importere og bruge. LiveWriter er ligeglad med, om den skal uploade til blogspot eller WP, man kan sågar have begge konti liggende, og med et enkelt klik vælge den ønskede konto.

Noget af det jeg savner mest på blogspot, er at kunne lave en svar tråd, altså svare på en kommentar under selve kommentaren, det er WP åbnebart født med. Til gengæld er jeg ikke helt tilfreds med WP designet, jeg kan bl.a. ikke selv bestemme hvilken skrifttype og farve jeg vil have, jeg savner flere af de Gadget som blogspot er født med. Jeg kunne sikkert finde et andet WP tema, og jeg kunne sikkert også selv rode med CSS, men jeg gider ikke rigtig bruge en masse tid på det.

Så summa summarum lige nu, er at jeg bliver her på blogspot.com, men holder http://ingeherogder.wordpress.com/ åben og klar, hvis blogspot bliver ved med at have problemer. Samtidig kan jeg jo så lege lidt videre med min WP blog, og måske ender det med at den bliver som jeg vil have den, også rent design mæssigt.

Se det var for en gang skyld mange ord fra mig.. og alle ordene ender med at jeg ikke ændrer noget som helst.. :-) men de hjalp mig til at blive en smule klarere på Blogspot eller WordPress.

21 kommentarer:

  1. Samme overvejelser har jeg haft med jævne mellemrum..er altid forblevet på blogspot :)
    Og mon ikke den svarmulighed pludselig er at finde på blogspot?
    Dengang vi alle legede med at gøre vores blog bredere, ja så kom muligheden af sig selv og sådan synes jeg faktisk det har været flere gange :O)

    SvarSlet
  2. Ved du, at du kan få et gratis kommentarsystem, hvor du kan svare folk hver især og man har en kommentartråd? Rasmine har sådan et. Efter min mening har du lige så mange valgmuligehder med blogger, som med WordPress - vi har begge dele her i huset.
    Klem og en dejlig dag til dig.

    SvarSlet
  3. Da jeg skulle vælge fik jeg at vide at blogspot kan slette din blog fra det ene sekund til det andet - ALT er væk.
    Og det kan WP ikke - så var valget ikke så svært for mig.

    Og for 100kr årligt har jeg mit eget "look"
    Er nu godt tilfreds med WP selvom der da er ting som jeg kan se I blogspottere kan som jeg ikke kan.

    Men altså den der big-brother slet alt mulighed - den tiltalte mig IKKE - derfor valgte jeg WP.

    SvarSlet
  4. Jeg har også kigge lidt på wp,men kan heller ikke rigtig beslutte mig.....;-D knus og en god dag..

    SvarSlet
  5. Anne.. Jeg bliver nok også her.. syntes dog at mulighederne skulle undersøges.. Du har ret, jeg kan godt huske vi legede med bredder og nu trækker man bare i en streg.. Jeg håber blogger kommer med nye svarmuligheder..

    Madame..Nej det vidste jeg ikke, det vil jeg lige kigge lidt nærmere på. På mange områder synes jeg der er flere muligheder i blogger.. Klem og i lige måde til dig.

    Kongmor.. Det har jeg også hørt rygter om, hvis indholdet er anstødeligt..

    Jeg tager ind i mellem en backup af min blog, desuden laver jeg blogbøger løbende.. Så jeg ikke mister alt lige pludselig.

    Jeg er heller ikke vild med big-brother, men når vi bliver hosted på WP, er man jo i princippet også underlagt en storebror eller storesøster. Alternativet er at blive helt selvstændig på egen webserver. Webhoteller har også ejere der holder øje.. :-)

    Annemarie.. Ja det ved jeg du har.. men du har det måske lidt som mig, det er træls når det ikke virker, men det kræver en del bare at lægge om.. Glæder mig til vi ses torsdag.. :-) Knus

    SvarSlet
  6. Umiddelbart ser der ud til at være noget bøvl forbundet med smartlog og blogspot, hvis man læser lidt i blogverdenen. Heldigvis har jeg eget domæne og bestemmer selv at jeg vil kører WP, og min udbyder har meget sjældent problemer :-)

    SvarSlet
  7. Per.. Ja der har været en del besvær og uhensigtsmæssigheder ;-) med blogger den sidste tid. Lige pt kører det nu fint.

    Jeg har ikke eget domæne og heller ingen intentioner om at få det.. Hvis man er heldig og får valgt en god udbyder fra starten, er alt jo fint, men jeg kender flere, der har haft en del bøvl med udbydere rundt omkring. Og egen webserver og inhouse hostning .. det gider jeg under ingen omstændigheder.. Den slags udfordringer er der rigeligt af på arbejde.. :-)

    SvarSlet
  8. Inge, jeg må lige fortælle, at vi fik slettet en WordPress-blog på eget domæne - så det kan man altså komme ud for. Det var rystende, alt var væk!

    Og vi, der bruger Blogger, laver jo backup ;-))

    SvarSlet
  9. Tak fordi du fortæller Madame.. Jeg tror heller ikke helt på at det kun er blogspot der kan finde på den slags.. :-)
    Og ja.. backup ind i mellem er en rigtig god ting.. og det er super nemt med Blogger at tage en backup.

    SvarSlet
  10. Det er nogle gange rigtig godt at argumentere grundigt med sig selv :-)
    Det er nu nok lige så nemt at køre backup med WP som med Blogspot. Jeg bruger kun to minutter, så er det overstået...

    Det værste ved blogspot som 'tilskuer' er, at det er så omstændeligt at kommentere. Jeg har ikke en pind forstand på teknikken bagved, men WP må være bedre til at frasortere spammere end B. Jeg skal bare godkende kommentarer første gang, så går resten af sig selv uden alle de irriterende koder, man skal igennem hos de fleste. Jeg har højest en spam om ugen, som WP beder mig om at tage stilling til. Resten er automatisk frasorteret.
    Vi kan jo tage en snak om det på lørdag ;-)

    SvarSlet
  11. Ellen.. Ja det gør nogle gange det hele lidt klarere.. Jeg ville også undre mig, hvis det var vanskeligt at tage backup.

    Det er præcist lige så besværligt at kommentere med en blogspot konto som uden, det er ejeren af bloggen der suverænt bestemmer. Og blogspot har en udmærket spam-fanger, jeg slog min godkendelse fra for længe siden, og der er ikke røget en eneste spam kommentar ud på bloggen siden. De bliver fanget i et filter, hvor jeg kan slette dem senere.. Jeg forstår overhovedet ikke at der er så mange der stadig har den godkendelsesting aktiveret. Det er spild af tid.. :-) og nogen gange gider jeg ikke skrive de tåbelige ord og undlader så bare at kommentere.. :-) og det er nok ikke det ejerne ønsker mest.

    Ja det og meget andet kan vi jo vende på lørdag.. :-) og vi glæder os..

    SvarSlet
  12. Vi kan nok være sikre på, at blogger knokler for at få systemet til at fungere fornuftigt igen ;-)

    SvarSlet
  13. Dejligt når nogen gider undersøge tingene og fortælle alle os andre det :-)
    Jeg undersøgte også lidt inden jeg valgte blog, og læste også, at bloggen kunne blive slettet, uden varsel, men kun hvis man skrev noget "snavs".

    Blogger har da også givet mig et enkelt problem eller to, men så meget har det altså heller ikke fyldt her, som jeg har læst hos andre bloggere. På et helt år, har jeg modtaget 2 spam, hvoraf den ene gik direkte i spamfilteret, og den anden gennemskuede jeg selv :-)

    Når nu du skriver, at det kodeord, Blogger anbefaler os at bruge, er overflødigt, så vil jeg da fluks gå ind og ændre det :-)
    Backup af blog... det må jeg vist se at finde ud af hvordan man gør det.

    SvarSlet
  14. Anjoe.. det er jeg også helt sikker på de gør.. De kan simpelthen ikke andet.. Der er mange overarbejdstimer i de udfordringer de har haft den seneste måneds tid.. :-)

    Pia.. Tak for dine søde ord.. for mig har det heller ikke fyldt alverden, men jeg er en søgende og nysgerrig sjæl, og u-udforskede områder tricker mig altid.. :-)

    Ang. spam, så prøv at kigge i betjeningspanelet under kommentarer, der er der et spam område, og der ligger alt hvad der fanges af spam. Du får stadig en mail om at der er kommet en kommentar, men den bliver ikke offentlig før du selv aktivt har gjort noget ved den. jeg sletter dem bare ind i mellem.. og det er ikke voldsomt mange der dukker op.

    Backup er også en funktion i Blogger, kig under fanebladet Indstillinger og aller øverst har du mulighed for at eksportere din blog, gem den evt på din harddisk, så kan du altid importere den hvor du ønsker.. endda også til andre blogtjenester.. :-)

    SvarSlet
  15. Spam har jeg helt styr på, men tak :-)
    Backup, har jeg været inde og læse om hos Blogger, men det var en speget brugsanvisning, så jeg "turde" ikke. Takket være din hjælp, er der nu taget backup. En, to vupti, så var den klaret :-)
    Tusind tak for hjælpen, du er en engel :-)

    SvarSlet
  16. Velbekomme Pia, jeg er glad for at kunne hjælpe :-) og specielt hvis der er et sted mere jeg slipper for at skrive dumme ord.. ;-)

    SvarSlet
  17. Blogger har bydd på endel problemer siste tiden ja....men selv har jeg vært litt "off" så jeg har ikke fått irritert meg nok, hehe:) Men har registrert at endel har gått over til Wordpress.
    Uansett hva du velger, vil du iallefall være på min bloggliste....bare sørg for å gi meg beskjed, da jeg er off and on hva blogging angår.
    Nå er jeg på jobbreise og sitter og kjeder meg på et hotellrom...guh det er kjedelig å bo på hotell....
    Lykek til, klem fra meg:)

    SvarSlet
  18. Tak for dine søde ord Guri.. Du får helt sikkert besked direkte, hvis jeg en dag vælger at flytte.
    Hihi.. mange misunder at man er ude og overnatte på hotel.. men når det bliver for tit, så viser det sig at hoteller i hele verden er så kedelige og ens.. og man vil meget hellere være hjemme.. :-)
    Godt du har netforbindelse, så kan du da Skype og følge lidt med både ude og hjemme.
    Knus og god aften til dig, og husk at give lyd, hvis du en dag sidder på et hotel værelse i København :-)

    SvarSlet
  19. Du er bestemt ikke alene i at goere dig saadanne overvejelser efter den sidste maanedstid. Jeg kan ikke blive enig med migselv om hvad det er jeg vil, saa jeg bliver lige foreloebigt paa Blogger. :)

    SvarSlet
  20. Tina.. Nej det kan jeg læse rundt omkring hos jer andre også.. Jeg bliver også her indtil videre.. :-)

    SvarSlet
  21. Som alle jer andre har jeg iogså overvejet frem og tilbage, men orker ikke rigtig at starte på en ny platform. Men efter at have læst alle kommentarer så er der vist ikke noget forgjort ved at blive på blogger :-)
    Tak for tips til backup - og det var måske værd at overveje at droppe den irriterende sikkerhedskode.
    Jeg er mest irriteret over de ustabile billeder i blogger og jeg kan desværre ikke bruge Windows Live Writer (som jeg ellers har hørt meget godt om) med min mac.

    SvarSlet