9. juni 2011

Skoven er grøn og lyslilla..

P1050032Der er så mange store rhododendron buske overalt i vores svenske skov, de står som hække og som enkeltvoksende kæmpe buske, det virker nærmest som om de gror vildt deroppe. De har næsten alle helt samme farve.. de er skarpt lyslilla. Vi har også rhododendroner på grunden, de er godt nok ikke voldsomt store, men det skal de såmænd nok blive.P1050064P1050063Det er da lidt underligt at de alle har samme farve, enten er de i tidernes morgen købt i samme farve, eller også er det jordbunden i skoven, der efterhånden har ensrettet dem..

Eller også er der en helt anden forklaring, som en af jer måske kender, og har lyst til at byde ind med.. :-)

12 kommentarer:

  1. Uanset hvordan de har fået deres farve, så er de smukke..;-D..Knus

    SvarSlet
  2. De er smukke - jeg elsker den blomstrende og overdådige rigdom som vi oplever lige nu :)

    SvarSlet
  3. Annemarie.. Det er de.. Knus og ses :-)

    Helle.. Ja det er helt fantastisk med alle farverne lige nu.. :-)

    SvarSlet
  4. De er vel nok smukke! Da vi var i Skåne i fredags, var der også blomstrende rododendron overalt, og også mange steder langs landevejen :-) Jeg ved desværre ikke, hvorfor de alle har samme farve.
    Klem og en dejlig dag til dig!

    SvarSlet
  5. Vi må straks af sted til Knuthenborg. De har en meget stro Rhododendronhave :-)

    SvarSlet
  6. Og nu er de allerede ved at afblomstre, desværre.
    Vi har fået anbefalet at se Sofiero slot i rhododendronsæsonen - det skulle være fuldstændig overvældende - og i alle mulige farver :-)

    SvarSlet
  7. Madame.. Ja der er rigtig mange store rododendroner i blomst i denne tid. Klem og en dejlig dag til dig. :-)

    Rimkoger.. Ja der skulle være mange rododendroner, men tror du ikke de er afblomstret allerede..:-) Det er vores derhjemme i hvert fald.

    Ellen.. Jeg håber vi lige får de sidste blomster med i morgen.. :-) Jeg har også hørt at Sofiero skulle have mange flotte rhododendroner..

    SvarSlet
  8. Uanset grunden, så ser det fantastisk ud :-) Sofiero er fantastisk i rhododendrontiden - og har iøvrigt en dejlig 'børnehave' :-)

    SvarSlet
  9. Det må jeg sige de er meget livskraftige dine rhododendron. Hvis bare vores kommer halvt så langt...

    Jeg tror ikke rhododendron tager farve efter jordbundsforholdene, så der må formentlig være tale om, at den samme farve har været plantet ud.

    SvarSlet
  10. Nej, hvor er de smukke :-)

    SvarSlet
  11. Rhododendroner er smukke, ikke mindst denne farve.
    Jeg har prøvet at plante sådan nogle buske i vores have, men de vil ikke gro her, uanset hvad jeg gør ved jorden.

    SvarSlet
  12. Ditte.. Jeg har aldrig været på Sofiero, der må jeg nok over en dag.. :-)

    Gowings.. Ja det er ret imponerende med de store rhododendroner i skoven deroppe. Måske har planteskolen haft tilbud på lyslilla rhododendron :-)

    Marianne.. Ja det er de.. :-)

    Pia.. De er meget flotte, specielt når de bliver så store.. :-)

    SvarSlet