29. juni 2011

Er I der Roskildeeee…

I morgen kl. 17 åbner portene til festival pladsen. “Er I der Roskilde…” vil gjalde ud over Dyrskuepladsen indtil søndag aften.

Allerede i fredags var de første festival gæster klar, de rykkede ind i lørdags ude på camping området, 75.000 unge mennesker fra mange forskellige steder i verden er i fuld gang med at fylde by og plads op. De hygger, drikker, danser, soler, sover, spiser, performer, jammer.. og sikkert en helt masse mere.. :-) Mest af alt så er de søde og rare og har det sjovt, de elsker at være på Roskilde, og de kommer tilbage år efter år.

Jeg tror på, at langt de fleste af os der bor her i byen, elsker at byen summer af liv og glade dage døgnet rundt i denne tid. Selvfølgelig er det besværligt at komme rundt i byen i bil, alle p-pladser er godt og vel fyldt op, butikkerne har vagter på, vi kan ikke tage indkøbsvognene med ud til bilen, butikkerne gider ikke have alle deres vogne stående ude på camping området, men vi lever med det og vi accepterer at det er vilkårene her i byen, når alle er på Roskilde.P1050612De går også frem og tilbage.. døgnet rundt er der nogen, som er på vej op og ned af Køgevej, til midtbyen og butikkerne, til stationen til busser og tog, til supermarkederne, til svømmehallen, til ja.. jeg ved ikke hvad, men der er konstant nogen som går til og fra..P1050613Når de kommer ud fra stationen på Køgevej, møder de det her skilt.. hvis de følger det og bevæger sig til venstre.. så bliver de ledt af den længste omvej til festivalen. Det ved de fleste heldigvis godt, så de slår højre i, og ender midt i festen.P1050614En del vælger at tage bussen derud, det er imponerende at se, hvor tålmodige de er, de venter pænt til der er plads, til det er deres tur, langt pænere end mange af os som hver morgen står på perronerne og maser og moser, for at komme først ind i toget og få en siddeplads… :-)P1050615Vi har ingen planer om at deltage i festen, vi har været der flere gange, det har været SÅ sjovt at være med, men det er også hårdt, det kræver fridage både før og efter.. måske mest efter.. :-) Vi kan sagtens høre musikken her i haven, og vi er bestemt ikke i musik målgruppen for festivalen. Så vi bliver hjemme i år.

9 kommentarer:

  1. ... og John siger, at gennemsnitsalderen er noget mindre, end den plejer, fordi er ikke denne gang er nogen af de helst store navne, som kan trække det mere pengestærke publikum. De største er Iron Maiden.
    Der er ikke så mange fra Sverige og især Norge med, som der plejer at være.
    (Med andre ord: Der er denne gang færre, der kører i taxi ;-)

    SvarSlet
  2. jeg tror på at John har ret, vi har snakket om det samme.. og Iron Maiden var ikke nok til at trække os derud, Rom og Cigar baren er nok i virkeligheden et bedre træktov for os.. men vi tager ikke derud.

    Surt for John at der ikke er så meget gang i butikken. Jeg kan se der holder 5 -6 cykel taxier og venter ved stationen, det har jeg ikke set før, de tager jo også kunder, plus at piraterne hvis er ret aktive har jeg hørt

    Kører John i weekenden når du er i Sverige og lege med pigerne..??

    SvarSlet
  3. Ja, John kører tre uger i ét stræk og dermed også i næste weekend, hvor jeg er i Sverige med veninderne. Det er efterhånden blevet en tradition. Bortset fra, at vi parallelforskyder denne weekend, så den starter i morgen og slutter lørdag eftermiddag :-)

    Både politi og andet godtfolk jagter pirattaxierne, men der er selvfølgelig altid nogen, der slipper af sted med det. De kan dog ikke holde ved eller køre til de officielle afsætningspladser, for dertil skal de have et speciallavet skilt i vinduet. Man prøver hvert år at udtænke nye metoder til at komme pirateriet til livs, men det er svært...

    SvarSlet
  4. Det lyder som 3 lange uger, godt I har ferie lige om lidt, så skal han til at køre i den anden side af vejen.. :-)
    I må have nogle rigtig gode dage deroppe.

    SvarSlet
  5. Sådan så kunne jeg endelig komme til at svare, åndssvage bloggersystem..;-D Jeg har aldrig været på Roskilde, men sønnike huserer dernede hver sommer, det er årets højdepunkt for ham...Jeg har også indtryk af at de hygger gevaldigt og at det er rimeligt fredeligt..;-D

    SvarSlet
  6. Jeg har aldrig været der, jo i Roskilde har jeg været, men...
    Mon ikke det svarer meget godt til vores Dølle-marked. Der bliver Lolland virkelig invaderet, og Mads har boet fast derude hvert år, siden han blev gammel nok :-)

    Så kan jeg godt lide du beskriver de unge mennesker så positivt, man hører ofte kun alt det negative :-)

    SvarSlet
  7. Annemarie.. Jeg har haft så travlt i dag, så det er gået hen over hovedet på mig at der har været problemer med Blogger. Jeg kan godt forstå han er vild med det, der er så meget fest og glæde, så det er ren fornøjelse. Knus og god aften til dig. :-)

    Pia.. Jeg kender ikke Dølle-marked, men det lyder spændende.. Det må jeg da lige google.. :-)
    Der er skam ingen grund til at omtale de unge negativt.. de er jo søde og enormt glade, og lidt trætte ind i mellem.. :-)

    SvarSlet
  8. Tak for en statusrapport fra Roskilde ;-). Den er noget mere udførlig end de der sms'er, der nu og da tikker ind fra min datter - men hun har jo også travlt med at feste. I må bare glæde jer over, at I får gratis musik i haven en lille uge hvert år ;-).

    SvarSlet
  9. Velbekomme Bente.. De har meget travlt de unge mennesker, der er mange skridt at gå, og meget fest at deltage i. :-)

    SvarSlet