Viser opslag med etiketten dyr. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten dyr. Vis alle opslag

24. oktober 2016

Efterår i Dyrehaven..

Vi gik en tur i Dyrehaven i går eftermiddags, vejret var blandet.. ind i mellem så vi solen, og ind i mellem mærkede vi regnen.. IMG_2424En af de store kronhjorte.. han stod i ensom majestæt og skuede ud over Erimitagesletten tæt på slottet. IMG_2398IMG_2409Her er også en gammel kæmpe.. IMG_2412Flere dyr.. IMG_2384IMG_2394IMG_2388Erimitageslottet.. IMG_2393og udsigten over Øresund mod Sverige fra slottet.. IMG_2401Den røde port v. Fortunens rideskole.. IMG_2422

26. februar 2015

Ørnens dag på Nyord..

IMG_5333Vi var sammen med Pia, Allan, Ellen og John taget til Nyord i søndags for at se ørne. Langt ude på en sandrevle sad en havørn, den kunne – med lidt god vilje – svagt anes i et af skoperne den sympatiske DOF-mand havde stillet op. På mine billeder kan jeg ikke finde den igen, selv med en forstørrelse på 200 – 300%. Til gengæld behøves der ingen forstørrelse til at se haren som hoppede rundt lige under os.. IMG_5323Fugletårnet på Nyord er placeret rigtig godt, med en fabelagtig udsigt hele vejen rundt.. Udsigt fra fugletårnet på NyordBåde Pia og Ellen har vist billeder fra vores tur rundt i den fine lille by, hvor gæstebiler ikke må køre og hvor vi fandt en butik der solgte olier, balsamicoeddiker, snaps, whisky og rom i løs vægt, så det behøver jeg ikke gentage, men jeg kan ikke se at nogen af dem har vist billeder af edderfuglene i Nyord havn.. IMG_5361IMG_5356eller af de farverige filt kugler vi ikke købte i Noorbohandelen.. IMG_5377Jeg har også et par billeder af udsigten fra vores frokost/kaffe-sted..  IMG_5391og fra eneskoven vi så lige før Nyord dæmningen.. IMG_5393

Ellens lækre mad, det gode selskab, indretning og udsigten fra Den Stråtækte må I tænke jer til, men I kan roligt tro mig, når jeg siger at det var en aldeles dejlig dag i alle henseender.

24. september 2014

Odense Zoo..

I sommerferien var vi en tur i Odense Zoo, det er mange år siden jeg sidst besøgte stedet, og jeg må sige, at der er sket en kæmpe forandring til det bedre. Arealmæssigt hører den til de små zoologiske haver, men oplevelsesmæssigt vinder den over mange af de store haver jeg har set rundt omkring. Gennem de sidste 10 år har den gennemgået en total forvandling. Bure og tremmer er væk, dyrene lever i omgivelser som er så tæt på det naturlige, som man kan komme, når der stadig skal opretholdes en fornuftig sikkerhed for både mennesker og dyr.

Sidste år blev haven kåret som Europas bedste Zoo med denne begrundelse..

Odense Zoo har et højt niveau af dyrevelfærd, en unik tematisering og en næsten magisk stemning. Også ZOOs særlige evne til at skabe oplevelser, hvor gæster kommer helt tæt på dyrene, blev fremhævet. Odense ZOO er et forbillede i at tænke innovativt..

IMG_1772IMG_1762IMG_1805IMG_1847IMG_1754IMG_1757IMG_1766IMG_1779IMG_1836Hvis du kommer i nærheden af Odense og kan lide at se eksotiske dyr der ikke er spærret inde bag tremmer, så kan jeg varmt anbefale et besøg i Odense Zoo.

4. august 2014

Zeehondencrèche i Pieterburen..

IMG_1614IMG_1621Seal Rehabilitation and Research Centre / SRRC i Pieterburen er en vuggestue, børnehave og plejestation for sælunger der af forskellige årsager er blevet skilt fra deres mødre. Pieterburen ligger lidt nord for Groningen, hvor vi boede de sidste 3 nætter inden vi returnerede til DK efter en skøn uge i Holland. IMG_1576I 1971 fandt og plejede Lenie't Hart sin første sælunge i et zinkbadekar, i dag er SRRC et stor og velrenommeret plejecenter for forladte sælunger fra Vadehavet, der er karantæne områder til de nyankommne sælunger, der er intensiv pleje til de helt nyfødte, der er bure og bassiner til mange sælunger. Mange er så små at de ikke selv kan spise, de får flaske, derefter trænes de til at spise fisk der puttes ind i munden på dem, og til sidst skal de selv tage og spise fisken mens de er i vandet. Sidste instans for alle ungerne er genudsætning i Vadehavet. IMG_1599Da vi betalte entre, fortalte den unge hollandske medarbejder os helt uopfordret at der var en dansk frivillig på centret.. Vi var et stort spørgsmålstegn, ingen af os går rundt med et dannebrogsflag i panden. Vi havde tiltalt hende på engelsk, og så ringe mente vi alligevel ikke vores engelske var.. :-) Forklaringen var at hun talte og forstod svensk, og hun havde hørt os tale sammen udenfor.. Efter kort tid kom en unge dansk pige hen til os og præsenterede sig, hun var der på et 3-måneders ophold, og ville rigtig gerne fortælle os lidt om plejestationen. IMG_1595SRRC er ikke et stort og prangende center, hvor de træner og holder sæler for publikums skyld. Det er en professionel plejestation for sælunger og syge sæler, sælerne skal under ingen omstændigheder gøres tamme og menneskevante, de skal lære at overleve og klare sig selv, inden de sættes tilbage i deres rette element. Man kan heldigvis godt være “uheldig” at besøge centret, hvor der kun er meget få unger. Uheldigt for os der gerne vil se de små unger, men heldigt for ungerne at de ikke har mistet kontakten til deres mødre og dermed er nødt til at starte livet på en plejestation. IMG_1623Udover pleje og genudsætning bidrager centret også med undervisning og forskning, sæler er tegn på et sundt hav, som de siger på SRRC. IMG_1603

2. april 2014

Skovens konge..

IMG_7486Hvis han havde brølet, ville han ha’ været det perfekte sofastykke.. :-)

1. april 2014

Øjenkontakt..

Lørdag eftermiddag gik vi en lille tur i vores nærliggende dyrepark, mange af dyrene var ude i det dejlige forårsvejr, og flere af dem fik jeg næsten øjenkontakt med.. IMG_7438IMG_7451IMG_7472IMG_7479

25. marts 2014

Dyrehaven i søndags..

Efter en herlig oplevelses og lege-med-gode-venner-i byen-lørdag, trængte vi til frisk luft i søndags, så vi kørte en tur i Dyrehaven. IMG_7194Vi parkerede ved Hjortekær og gik op til Eremitageslottet. IMG_7166IMG_7141Der var andre end os, som havde fået samme ide, heldigvis er der god plads til alle derude.  IMG_7127Lærken sang, dyrene græssede i store flokke, frøerne kvækkede og vi nød i den grad et par timer i det skønne område.  IMG_7167Vi har konsulteret en frøkyndig ven, og han siger det er en spidssnudet frø (rana avalis). Det er kun hannerne der bliver blå, og de bliver det kun i yngletiden.. Så blev vi så kloge alle sammen.. :-)

2. februar 2014

Dådyr og kronvildt i Haderselv dyrehave..

IMG_6568IMG_6597IMG_6616IMG_6613IMG_6610Det var gråt og trist i lørdags, og som om det ikke var nok, så regnede det også det meste af dagen. Men møgvejr er jo kun et spørgsmål om påklædning, så vi tog det varme og vandtætte tøj på, og begav os en tur rundt i Haderslev dyrehave. Vi blev rigeligt belønnet, det holdt tørvejr næsten hele vejen rundt, og der var der masser af dyr jeg kunne komme på skudhold af.

23. juli 2013

I Skånes Djurpark..

Vi havde Emil med i dyreparken i lørdags, får og geder var de mest interessante dyr, dem kunne vi komme ind til, og han kunne klappe dem, så meget han havde lyst til. Lørdag var en mega varm dag, så aktiviteten hos dyrene var ikke imponerende, men hvem ville også frivilligt hoppe rundt i solen pakket ind i varm pels..  IMG_3315 IMG_3324 Flere steder kunne vi ikke finde dyrene, jeg går ud fra de lå og pustede i skyggen.. IMG_3337IMG_3358Skovlegepladsen var et hit, godt nok var de fleste af legeredskaberne målrettet større børn end Emil, men en farfar-hånd hjalp gevaldigt.. :-) IMG_3368Efter et par timers traven rundt i parken, var de små ben trætte, han satte sig ned, tog sandalerne af og ville køres de sidste stykke tilbage til bilen..  IMG_3388