Vi gik en tur i Dyrehaven i går eftermiddags, vejret var blandet.. ind i mellem så vi solen, og ind i mellem mærkede vi regnen.. En af de store kronhjorte.. han stod i ensom majestæt og skuede ud over Erimitagesletten tæt på slottet.
Her er også en gammel kæmpe..
Flere dyr..
Erimitageslottet..
og udsigten over Øresund mod Sverige fra slottet..
Den røde port v. Fortunens rideskole..
24. oktober 2016
Efterår i Dyrehaven..
26. februar 2015
Ørnens dag på Nyord..
Vi var sammen med Pia, Allan, Ellen og John taget til Nyord i søndags for at se ørne. Langt ude på en sandrevle sad en havørn, den kunne – med lidt god vilje – svagt anes i et af skoperne den sympatiske DOF-mand havde stillet op. På mine billeder kan jeg ikke finde den igen, selv med en forstørrelse på 200 – 300%. Til gengæld behøves der ingen forstørrelse til at se haren som hoppede rundt lige under os..
Fugletårnet på Nyord er placeret rigtig godt, med en fabelagtig udsigt hele vejen rundt..
Både Pia og Ellen har vist billeder fra vores tur rundt i den fine lille by, hvor gæstebiler ikke må køre og hvor vi fandt en butik der solgte olier, balsamicoeddiker, snaps, whisky og rom i løs vægt, så det behøver jeg ikke gentage, men jeg kan ikke se at nogen af dem har vist billeder af edderfuglene i Nyord havn..
eller af de farverige filt kugler vi ikke købte i Noorbohandelen..
Jeg har også et par billeder af udsigten fra vores frokost/kaffe-sted..
og fra eneskoven vi så lige før Nyord dæmningen..
Ellens lækre mad, det gode selskab, indretning og udsigten fra Den Stråtækte må I tænke jer til, men I kan roligt tro mig, når jeg siger at det var en aldeles dejlig dag i alle henseender.
24. september 2014
Odense Zoo..
I sommerferien var vi en tur i Odense Zoo, det er mange år siden jeg sidst besøgte stedet, og jeg må sige, at der er sket en kæmpe forandring til det bedre. Arealmæssigt hører den til de små zoologiske haver, men oplevelsesmæssigt vinder den over mange af de store haver jeg har set rundt omkring. Gennem de sidste 10 år har den gennemgået en total forvandling. Bure og tremmer er væk, dyrene lever i omgivelser som er så tæt på det naturlige, som man kan komme, når der stadig skal opretholdes en fornuftig sikkerhed for både mennesker og dyr.
Sidste år blev haven kåret som Europas bedste Zoo med denne begrundelse..
Odense Zoo har et højt niveau af dyrevelfærd, en unik tematisering og en næsten magisk stemning. Også ZOOs særlige evne til at skabe oplevelser, hvor gæster kommer helt tæt på dyrene, blev fremhævet. Odense ZOO er et forbillede i at tænke innovativt..
Hvis du kommer i nærheden af Odense og kan lide at se eksotiske dyr der ikke er spærret inde bag tremmer, så kan jeg varmt anbefale et besøg i Odense Zoo.
4. august 2014
Zeehondencrèche i Pieterburen..
Seal Rehabilitation and Research Centre / SRRC i Pieterburen er en vuggestue, børnehave og plejestation for sælunger der af forskellige årsager er blevet skilt fra deres mødre. Pieterburen ligger lidt nord for Groningen, hvor vi boede de sidste 3 nætter inden vi returnerede til DK efter en skøn uge i Holland.
I 1971 fandt og plejede Lenie't Hart sin første sælunge i et zinkbadekar, i dag er SRRC et stor og velrenommeret plejecenter for forladte sælunger fra Vadehavet, der er karantæne områder til de nyankommne sælunger, der er intensiv pleje til de helt nyfødte, der er bure og bassiner til mange sælunger. Mange er så små at de ikke selv kan spise, de får flaske, derefter trænes de til at spise fisk der puttes ind i munden på dem, og til sidst skal de selv tage og spise fisken mens de er i vandet. Sidste instans for alle ungerne er genudsætning i Vadehavet.
Da vi betalte entre, fortalte den unge hollandske medarbejder os helt uopfordret at der var en dansk frivillig på centret.. Vi var et stort spørgsmålstegn, ingen af os går rundt med et dannebrogsflag i panden. Vi havde tiltalt hende på engelsk, og så ringe mente vi alligevel ikke vores engelske var.. :-) Forklaringen var at hun talte og forstod svensk, og hun havde hørt os tale sammen udenfor.. Efter kort tid kom en unge dansk pige hen til os og præsenterede sig, hun var der på et 3-måneders ophold, og ville rigtig gerne fortælle os lidt om plejestationen.
SRRC er ikke et stort og prangende center, hvor de træner og holder sæler for publikums skyld. Det er en professionel plejestation for sælunger og syge sæler, sælerne skal under ingen omstændigheder gøres tamme og menneskevante, de skal lære at overleve og klare sig selv, inden de sættes tilbage i deres rette element. Man kan heldigvis godt være “uheldig” at besøge centret, hvor der kun er meget få unger. Uheldigt for os der gerne vil se de små unger, men heldigt for ungerne at de ikke har mistet kontakten til deres mødre og dermed er nødt til at starte livet på en plejestation.
Udover pleje og genudsætning bidrager centret også med undervisning og forskning, sæler er tegn på et sundt hav, som de siger på SRRC.
2. april 2014
1. april 2014
Øjenkontakt..
Lørdag eftermiddag gik vi en lille tur i vores nærliggende dyrepark, mange af dyrene var ude i det dejlige forårsvejr, og flere af dem fik jeg næsten øjenkontakt med..
25. marts 2014
Dyrehaven i søndags..
Efter en herlig oplevelses og lege-med-gode-venner-i byen-lørdag, trængte vi til frisk luft i søndags, så vi kørte en tur i Dyrehaven. Vi parkerede ved Hjortekær og gik op til Eremitageslottet.
Der var andre end os, som havde fået samme ide, heldigvis er der god plads til alle derude.
Lærken sang, dyrene græssede i store flokke, frøerne kvækkede og vi nød i den grad et par timer i det skønne område.
Vi har konsulteret en frøkyndig ven, og han siger det er en spidssnudet frø (rana avalis). Det er kun hannerne der bliver blå, og de bliver det kun i yngletiden.. Så blev vi så kloge alle sammen.. :-)
2. februar 2014
Dådyr og kronvildt i Haderselv dyrehave..
Det var gråt og trist i lørdags, og som om det ikke var nok, så regnede det også det meste af dagen. Men møgvejr er jo kun et spørgsmål om påklædning, så vi tog det varme og vandtætte tøj på, og begav os en tur rundt i Haderslev dyrehave. Vi blev rigeligt belønnet, det holdt tørvejr næsten hele vejen rundt, og der var der masser af dyr jeg kunne komme på skudhold af.