Kanonfotografen på arbejde.. Emil tog billeder af haven, og jeg tog billeder af ham.. :-)
Det er stadig hårdt at være kamera i Emils hænder, det skal kunne holde til at blive tabt på fliserne og i vandet. Det han her virker ikke, men jeg er nok snart nødt til at finde et til ham, hvor det er kameraet der siger klik, klik, klik, og ikke ham selv.. :-)
3. august 2013
Klik, klik, klik..
31. juli 2013
Dråbefanger..
Da regnen stoppede, og solen kom frem igen, gik jeg på dråbejagt..
Der var masser af dråber, men det lykkedes mig ikke at indfange “den rigtige dråbe”.
Nu kan I jo med rette spørge.. Hvad er den rigtige dråbe..?? Jeg ved det ikke endnu, men Lenes header er et rigtig godt bud på et billede af en dråbe, jeg gerne ville ha’ taget.. :-)
28. juli 2013
En dag glemmer jeg mig selv..
23. april 2013
Billedbehandling i LiveWriter
Jeg bruger WindowsLiveWriter som blogindlægs-editor, jeg synes det er SÅ nemt både at lave og uploade indlæg fra WLW.
Det vigtigste for mig er, at jeg kan bestemme hvor billede og tekst skal placeres i indlægget, og at jeg kan styre størrelsen på mine billeder med 100"% nøjagtighed, desuden får jeg automatisk sat et Copyright vandmærke på alle mine billeder. Størrelse og vandmærk skal kun sættes første gang, hvorefter jeg klikkede på “Gem indstillingerne som standard”, derefter arver alle billeder de ønskede indstillinger.
Langt de fleste billeder gør jeg ikke andet ved, end at hente dem fra kameraet til pc’en, og derfra trække dem over i et indlæg. Hvis et billede er meget skævt retter jeg det dog lige op i MS Office Picture Manager (en del af MSOffice pakken) Jeg har “noget” med skæve billeder, specielt hvis der er vand i spil.. Jeg synes det er så ærgerligt at alt vandet løber ud af sø og hav.. :-)
Hvis jeg endelig bruger lidt tid på billedbehandling foregår det i et gratis program som hedder Photoscape (http://www.photoscape.org/ps/main/download.php).. men det er sjældent jeg åbner det program.
Og nu kommer jeg endelig til sagens kerne, det jeg egentlig ville fortælle og vise, og det alle WLW-brugere måske allerede ved.. altså alle undtagen mig.. :-) Der er nogle få men OK redigerings muligheder for billeder her i WL. Når billedet er markeret kan man tilføje effekter. På de to billeder herunder har jeg Øget skrapheden og valgt Farveskift, på det sidste valgte jeg også en Sepia-sværtning..
Det ville være en grum løgn, hvis jeg påstod, at det er avanceret foto-redigering, men det er hurtigt og nemt, specielt Øg skarpheden kunne jeg sagtens fristes til at bruge ind i mellem.
24. januar 2013
Jeg leger med headere..
Det er svært at vælge.. jeg leger videre indtil jeg finder den rigtige eller vender tilbage til min LondonSkyline.. :-)
26. november 2012
17. oktober 2012
8. oktober 2012
Jeg øver mig i macro..
og jeg prøver at gøre som Per anbefaler.. :-) En tur rundt i haven med makroobjektiv, ekstern blitz, hurtig lukketid (250) og blænde 11.., OG autofokus slået fra, altså manuel fokusering, det synes jeg er svært.. Jeg skal selv dreje på “ringen” og beslutte hvornår motivet står knivskarpt, hvorefter vinden skubber til det eller jeg bliver nødt til at trække vejret..
Det er ikke alle æbler som er lige spiselige..
Roserne er ved at være på “sidsten”, det her billede af den lille rosenknop synes jeg selv er lykkedes ret godt. og til sidst en vissen efterårsbuket, som ikke er nået helt ud på komposten..
26. september 2012
På Hovedbanegården..
Mit nye Lumix skulle selvfølgelig afprøves i morges.. Jeg havde håbet på at nå ind til København, mens solen stod op over Islands Brygge og farverne spillede i vandet.. Det forpurrede DSB, jeg så en fantastisk solopgang gennem et beskidt togvindue, mens vi holdt stille og ventede og ventede.. naturligvis uden nogen form for information. Eller OK.. når ret skal være ret, så kom der efter næsten 10 minutters ventetid en kort information ud over højtaleranlægget.. “Vi venter i øjeblikket på signal, og kører om et øjeblik..” hvorefter toget satte i gang og kørte videre.. Alt i alt godt 20 minutters forsinkelse, som betød at jeg ikke havde tid til fotosession ved havnen.. Men lidt var jeg altså nødt til at prøve af, så jeg snuppede 3 hurtige billeder fra Tietgensbroen..
Indstilling: iA (Intelligent Auto – er nu ofte ikke særlig intelligent.. )Indstilling: HDR (Kameraet tager 3 billeder med forskellige eksponering og samler dem i et) En funktion jeg glæder mig meget til at lege mere med.
Indstilling: Kreativ kontrol / Toy (legetøjseffekt..!!)
Muligheder er der nok af.. Jeg skal bare finde tiden til at lege med dem.. :-)
9. juli 2012
Altså.. det der makro..
er ski ikke helt nemt, insekterne vil ikke sidde stille, vinden flytter blade og blomster, og når alt er roligt er jeg blevet så træt i armene, så billedet alligevel ikke står 100% skarpt, der hvor jeg vil have det..
Jeg kunne selvfølgelig efterbehandle og forøge skarpheden, men det kan jeg ikke finde ud af. Der er rigtig mange ringe billeder, og nogle få som er OK..
26. juni 2012
25. juni 2012
12. juni 2012
2. juni 2012
Blandede bolsjer..
Vejret har ikke været til de store udfoldelser udendøre.. Vi har været en tur i København for at købe nyt legetøj til mig.. Men ØV.. Ikke på lager, betyder at jeg må vente, hvorfor tjekkede jeg ikke lagerstatus på hjemmesiden inden vi kørte.. :-( I stedet for at lege med et nyt objektiv, rydder jeg lidt op i de sidste par måneders billeder, og deler nogle af dem her..
Som overskiften antyder så er her nogle blandede bolsjer, lidt af hvert fra her og der..
