2. september 2015

Isbjerget og ø-haverne i Aarhus..

IMG_6125Vi ville en tur i Aarhus i vores ferie, og på vej derop lagde jeg flg. statusopdatering på Facebook:

“Vi er på vej til Aarhus, har I gode forslag til hvor vi skal spise, og hvad vi skal se/opleve de næste par dage i smilets by..??”

IsbjergetDer kom flere gode forslag - Moesgaard, Den Gamle By og Aros var gengangere og forventelige. Aros besøgte vi for et par år siden, Den gamle By kom på venteliste og Moesgaard på ToSeeNow listen. Der kom også forslag fra venner der bor i Aarhus, et af dem var Isbjerget og by-haverne på Aarhus Ø. Jeg googlede Isbjerget og kunne se, at det så meget spændende og interessant ud, samtidig lå det tæt på hvor vi boede, vi kunne endda se toppen af Isbjerget fra altanen. Det er et spændende og kreativt byggeri, jeg gætter på at langt de fleste af lejlighederne har en fed udsigt. Så vidt jeg kan læse mig til, er det ejerlejligheder og de er ikke helt billige, men man får en ny og lækker bolig meget centralt i Aarhus.

IMG_8049Lige ved siden af Isbjerget fandt vi ø-haverne, små byhaver i paller med alverdens forskellige blomster og grøntsager. Det var en udsøgt fornøjelse at gå rundt mellem alle de mange forskellige små haver. Nogle holdt deres haver helt fantastisk flot og andre havde vist glemt at de havde budt ind på en lille ø-have.. IMG_8032

Klippet fra projektets hjemmeside:

Ø-haven, beliggende på Aarhus Ø, giver alle mulighed for at blive bybønder. Her kan man dyrke sin egen have og sprede glæde. For tiden består Ø-Haven af pallehaver, væksthuse, høns der lægger æg og bier der summer og giver honning.

IMG_8040Hvis du kommer i nærheden af Aarhus og har en time eller to tilovers, kan jeg varmt anbefale at gå en tur i ø-haverne og ved Isbjerget. IMG_6132

17 kommentarer:

  1. Altså jeg må til Århus, Aros, Moesgaard og nu haverne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det må du Lene, og det er jo ikke voldsomt langt for dig. :-)

      Slet
  2. Haha - 'forhave' og 'baghave' ... go' humor :-)
    Vi skal på de kanter om ikke så længe, så tak for fif.

    SvarSlet
  3. Tak for tippet :-) Inden længe skal vi lidt længere nordpå, så må vi se om vi kan få tid til at kigge på noget af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Aarhus har mange spændende ting at byde på, I må have en god tur. :-)

      Slet
  4. Tjaeh... det er vist også for mange år siden jeg har været i Århus. Det ser spændende ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var sjovt at gå rundt mellem alle de små haver.. :-)

      Slet
  5. Ak ja, er det ikke typisk, at de tætteste attraktioner - geografisk forstået - er dem, man bare aldrig ser? Tænk, at have både for- og baghave. Det har jeg ikke :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg heller ikke.. :-) men en for- og baghave i den størrelse var vel til at overkomme.. selv for mig.. ;-)

      Slet
  6. Tak for tippet!
    De haver de ser meget interessante ud, der kunne jeg vist få rigtig mange gode ideer til min nye have. Det vil nok ikke være så tosset at have en lejlighed i Isbjerget ☺.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kunne da være en god inspirationskilde for din nye have Annette.. :-)

      Slet
  7. Super, Inge. Det er altid dejligt, når andre gør forarbejdet for en ;-) Her er et par sjove steder, der skal føjes på den østjyllandsliste jeg er ved at lave!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hvis I skal til området i nærmeste fremtid, så brug lidt tid på at kigge derud.. og god tur når I når dertil. :-)

      Slet
  8. Spændende byggeri og fine haver med information om for og bag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe.. det er godt de har markeret så tydeligt hvad der er for og bag.. :-)

      Slet
  9. De små ø-haver eller by-haver som det vist hedder andre steder, er en rigtig god ide. Du må undersøge om der er sådan et projekt i nærheden af hvor du bor.

    SvarSlet