8. oktober 2012

Jeg øver mig i macro..

og jeg prøver at gøre som Per anbefaler.. :-) IMG_5312En tur rundt i haven med makroobjektiv, ekstern blitz, hurtig lukketid (250) og blænde 11.., OG autofokus slået fra, altså manuel fokusering, det synes jeg er svært.. Jeg skal selv dreje på “ringen” og beslutte hvornår motivet står knivskarpt, hvorefter vinden skubber til det eller jeg bliver nødt til at trække vejret.. IMG_5321Det er ikke alle æbler som er lige spiselige..

Roserne er ved at være på “sidsten”, det her billede af den lille rosenknop synes jeg selv er lykkedes ret godt. IMG_5317IMG_5319og til sidst en vissen efterårsbuket, som ikke er nået helt ud på komposten.. IMG_5332

24 kommentarer:

  1. Fri os fra beskedenhed: rosenknoppen er bedårende med sit spind!

    SvarSlet
  2. Jeg synes de uspiselige æbler ser skønne ud på billedet.
    Jeg øver også, men det er "skisme" svært, her dømmer jeg: godt gået! Tak for "triks"!

    :-)Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Forhåbentlig gør øvelse mester.. :-) Velbekomme.

      Slet
  3. Det har du klaret rigtigt fint, man kan slet ikke se at du holder vejret..Rosenknopbilledet er rigtigt fint...;-D knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have.. Jeg prøvede at holde vejret, men det lykkedes ikke helt.. :-)

      Slet
  4. "Læreren" siger, at rosenknoppen er præcis, som den skal være uden alt for meget forstyrrende i baggrunden. Bare fortsæt med at øve dig ... du ka' jo godt :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Per :-) åhhh ja selvfølgelig, det med baggrunden glemte jeg i farten.. :-)
      Jeg fortsætter med at øve..

      Slet
    2. Prøv evt. at ændre Auto-ISO til fast ISO 200, og hvis så de bliver for mørke så ændrer du til f/8. Til gengæld kan man så næsten få sort baggrund på trods af blitz ;-)

      Slet
    3. Fedt.. Tak Per, det prøver jeg næste gang.. :-)

      Slet
  5. De billeder er du da sluppet meget godt fra ;-)
    De er skidegode ... at øvelse gør mester, holder stadig.

    SvarSlet
  6. Teknikken har jeg absolut ingen mening om, men din rosenknop er bare flot :-)

    SvarSlet
  7. Det var gode råd du fik der. Ekstern blitz er næsten et must når man tager makro udendørs.

    Dejlige billeder - kan godt lide de to rose-billeder, der har gode detaljer og farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var gode råd, jeg har aldrig haft blitzen på ude.. tænkte at der var masser af lys.. :-)

      Slet
    2. men ikke nok til den hurtige lukker der er nødvendig til makro... :-)

      Fandt forresten en ekstern blitz i kærestens flyttelæs og måtte med stor tilfredshed konstatere at den passede til mit bedagede kamera. Den er ikke genial, men den virker.

      Slet
    3. Nej det er gået op for mig nu..
      Det var da etgodt fund at gøre

      Slet
  8. Hvor er det smukke billeder! Jeg synes også, det er sjovt at gå på macro-jagt med kameraet. Der åbner sig en verden, man normalt slet ikke lægger mærke til.
    Klem og en god dag til dig!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er sjovt, selv om der ikke er ret meget at tage billeder af, så dukker der mange motiver op når macro bliver monteret. :-)

      Slet
  9. Det ser da rigtig godt ud Inge - skarpheder ligger da lige som den skal, og det er jo vigtigt men svært med makro.
    Hvor er billederne af forfald dog smukke - sådanne billeder elsker jeg, når det blot ikke er af mig selv :-D
    Klem og god makrodag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne, skarpheden er svær at styre synes jeg.
      Hehe.. Forfald hos os selv er noget rod. :-)

      Slet
  10. Hold da ellers helt op nogle pragtbilleder du her diverterer med, imponeret.

    SvarSlet