30. april 2015

Københavns Politigård..

IMG_5476Jeg har længe haft et stort ønske om at se Politigården i København, men det er ikke et sted, hvor man bare kan komme ind fra gaden og kigge sig omkring, og ligefrem opføre mig så jeg ville blive indkaldt til samtale derinde, havde jeg heller ikke den store lyst til.. :-) P1020202Heldigvis har vi en god personaleforening i firmaet, og de havde i går fået arrangeret en rundvisning derinde. Det var en forhenværende politimand som viste rundt, han var en guldgrube af viden om sin tidligere arbejdsplads, og det var en fornøjelse at opleve hvor gerne han ville dele sin viden. Hvis du vil vide lidt mere om Politigården, har Wiki en god artikel om gården.

Jeg har nogle billeder fra de forskellige steder vi var igennem derinde.. De to herover er fra den runde gård, herunder er vi gået gennem den runde gård og ind i Mindegården, eller den firkantede gård.. P1020207Alle navne er politifolk fra Københavns politigård som er døde under tjeneste, herover er det dem der mistede livet under eller på grund af 2. verdenskrig. På modsatte side af gården hang der 8 mindetavler, hvoraf halvdelen er de 4 unge politimænd Palle Sørensen brutalt skød d. 18. september 1965. P1020210Den runde trappe.. P1020224og den ovale.. P1020240Her er vi på 2. sal i den røde gang, gangen er mere end 100 meter lang og den længste gang derinde.. Jeg står ca. midt i gangen og skyder.. P1020217Politidirektørens gang.. P1020228Parolesalen med de unikke og flotte specialdesignede PH Lamper.. P1020235og til sidst det allerhelligste.. P1020232et hjørne af Politidirektørens kontor med malerierne af alle tidligere direktører..  P1020236

18 kommentarer:

  1. Spændende billedreportage! Vi besøgte engang Politimuseet, og det var bestemt heller ikke uinteressant, men dog på en anden måde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et spændende sted, jeg har ikke været på museet, men det er med i planerne. Vi hørte lidt om det i går.. :-)

      Slet
  2. Herligt at få en chance for at se noget indfra, som ellers er forbudt område - altdi spændende, især med en kompetent guide.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er altid sjovt at at se hvordan der ser ud bag de lukkede døre. :-)
      Han var dybt kompetent, men der var godt nok også mange ord i ham.. ;-)

      Slet
  3. Tak for turen. Ærlig talt kan jeg ikke huske om jeg har været indenfor, men jeg har i alle tilfælde været i politiets garage for mange år siden, da min onkel var kriminalbetjent. Tak for fine billeder.

    SvarSlet
  4. Der ville jeg gerne ind, måske noget jeg skulle foreslå "min" personaleforening ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne du da gøre Anne, man bestiller rundvisninger via museets hjemmeside.

      Slet
  5. Du kommer altså mange spændende steder med den personaleforening.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er rigtig gode til at finde spændende steder.

      Slet
  6. Endnu et arkitektonisk imponerende og interessant sted, du har været. Lidt ærgerligt, at det er så svært tilgængeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt ærgerligt, men det bunder i sikkerhed. Der blev vist lukket for offentlig adgang helt tilbage i 70'erne, så vidt jeg husker.

      Slet
  7. Tak for et dejligt tilbageblik. Begge mine forældre arbejdede der, da jeg var barn, så jeg har gået der i gangene flere gange. Det er meget stort og imponerende når man er et lille barn.
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. For et lille barn må det have været kæmpestort, jeg synes det var stort nu.. :-)

      Slet
  8. Sikke en masse superflotte billeder!

    SvarSlet
  9. Hov hvorfor skal jeg pludselig godkendes? Er det fordi, det er længe siden, jeg sidst har været her?

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er fordi posten er mere end 7 dage gammel. Det er en opsætning jeg har valgt for at slippe for alt for mange spam kommentarer.

      Slet