Det er sjovt.. en af mine kolleger har lige fortalt at der er flere af den slags rundt omkring i København, bla. skulle der være en gul lampe der ligner et fyldt ølkrus.. et eller andet sted på Amager
Det er mig bekendt tilladt og rigtig sjovt med de lys. Trafiklys er som så meget andet i vore dage styret af computere. Det allerførste trafiklys blev sat op i London i 1868, og det krævede bemanding af en politibetjent, der kunne skifte mellem grønt og rødt. Gult lys blev indført i USA i 1918.
De første danske trafiklys fik vi i 1928. De skiftede med faste intervaller. Moderne udstyr kan måle trafiktætheden og afpasse tænde-og slukketider. Systemerne kan også tage særlige hensyn til busser, og computere kan beregne, hvordan grønne bølger bedst bliver ledt frem gennem mange trafiklys. - De fleste anlæg melder selv til kommunen eller Vejdirektoratet, når der opstår fejl.
Verdens første trafiklys blev opsat uden for det britiske parlament i London den 10. december 1868 af jernbaneingeniør J.P. Knight for at styre fodgængere og hestevogne.
Det viste et rødt og grønt signal ved hjælp af en gaslampe med farvede linser, der kunne drejes med et håndtag ved dets fod, så det korrekte lys vendte mod trafikken. Gaslampen eksploderede et år senere og sårede politimanden, der betjente det.
Det moderne, elektriske rød-grønne trafiklys blev opfundet af politimanden Lester Wire i USA og blev opsat i Cleveland, Ohio, den 5. august 1914. Det havde to farver, rød og grøn, og en summetone, der advarede om farveskift.
Det første firevejs-trafiklys i de velkendte farver rød, gul og grøn blev opfundet af politimanden William Potts og først opsat i Detroit i 1920 :)
Jeg tror faktisk, at de der anderledes trafiklys har den effekt, at vi gør det de fortælle om, altså fx bliver holdende for rødt. Jeg tror også, at det er helt autoriseret.
Nårh, det er da også sødt!
SvarSletJa ikke sandt.. :-)
SletHusker man at stoppe for rødt, da er chancen, for at ens hjerte banker videre, større :-D
SvarSletDu har helt ret anjoe.. :-)
SletI Fredericia er det Landsoldaten, der angiver "takten" ;-)
SvarSletDen tapre Landsoldat..?? Jeg synes det er en sjov ide nogen har fået. :-)
SletDet er i hvert fald sjovere.. :-D Knus
SvarSletDet er det nemlig.. :-)
SletDet er det næppe, autoriseret altså. Men det er sødt og burde udbredes til alle trafiklys :-)
SvarSletJeg tror du har ret, det er vist ikke helt autoriseret.. :-)
SletNårh, hvor sødt.
SvarSletHvordan ser det grønne lys ud?
Der er ikke sat noget på hverken gul eller grøn..
SletI Odense H.C.Andersen :-)
SvarSletDet er sjovt.. en af mine kolleger har lige fortalt at der er flere af den slags rundt omkring i København, bla. skulle der være en gul lampe der ligner et fyldt ølkrus.. et eller andet sted på Amager
SletMan bliver så glad, når man møder noget uventet smukt :-)
SvarSletJa man gør, jeg er vild med det lyssignal.. :-)
SletIhh, hvor er det sødt!
SvarSletDet er det.. :-)
SletDet er mig bekendt tilladt og rigtig sjovt med de lys.
SvarSletTrafiklys er som så meget andet i vore dage styret af computere. Det allerførste trafiklys blev sat op i London i 1868, og det krævede bemanding af en politibetjent, der kunne skifte mellem grønt og rødt. Gult lys blev indført i USA i 1918.
De første danske trafiklys fik vi i 1928. De skiftede med faste intervaller. Moderne udstyr kan måle trafiktætheden og afpasse tænde-og slukketider. Systemerne kan også tage særlige hensyn til busser, og computere kan beregne, hvordan grønne bølger bedst bliver ledt frem gennem mange trafiklys. - De fleste anlæg melder selv til kommunen eller Vejdirektoratet, når der opstår fejl.
Verdens første trafiklys blev opsat uden for det britiske parlament i London den 10. december 1868 af jernbaneingeniør J.P. Knight for at styre fodgængere og hestevogne.
Det viste et rødt og grønt signal ved hjælp af en gaslampe med farvede linser, der kunne drejes med et håndtag ved dets fod, så det korrekte lys vendte mod trafikken. Gaslampen eksploderede et år senere og sårede politimanden, der betjente det.
Det moderne, elektriske rød-grønne trafiklys blev opfundet af politimanden Lester Wire i USA og blev opsat i Cleveland, Ohio, den 5. august 1914. Det havde to farver, rød og grøn, og en summetone, der advarede om farveskift.
Det første firevejs-trafiklys i de velkendte farver rød, gul og grøn blev opfundet af politimanden William Potts og først opsat i Detroit i 1920 :)
Jamen altså Søren, du har styr på trafik lysenes historie, tak skal du have.
SletFedt hvis det er lovligt, det er altså ret sjovt at se. Jeg overvejer at cykle lidt rundt i byen og lede efter flere af samme slags.
Hold da op Søren, du kan da din historie!
SvarSletJeg tror faktisk, at de der anderledes trafiklys har den effekt, at vi gør det de fortælle om, altså fx bliver holdende for rødt. Jeg tror også, at det er helt autoriseret.
Ja det har han, og det er det fedeste her i blogland, der er næsten altid nogen der ved noget og gerne vil dele med os andre.
SletJeg håber det er lovligt, og har tænkt mig at finde ud af hvor der står flere af den slags.
Om det er gadekunst eller ej, er lige meget, morsomt og smil-fremkaldende er det i alle tilfælde.
SvarSletDet er det nemlig.. :-)
SletJeg tror ikke, jeg har set sådan et før. Men jeg skal da huske at drive studier i marken, næste gang, jeg kommer ud.
SvarSletJeg har kun set det ene, ind til videre, men vil også holde øjne og ører åbne.
Sletdet gadelys gør da kun glad ❤
SvarSletDet gør det nemlig. :-)
SletDejlig lille hilsen at få - og tillykke med foråret (eller måske snarere sommeren). Nu går det stærkt derude :-)
SvarSletTak og i lige måde, foråret har jo ramt os alle med lynets hast... :-)
SletSynes det er sødt og sjovt at læse i kommentarerne at der findes flere forskellige versioner. Dejlige forårsbilleder fra haven♥
SvarSletJa det er en sjov ide..
SletTak skal du have.
Jeg synes, at de er fine. I Odense så vi HC Andersen på lyskurvene.
SvarSletDet synes jeg også, tog du billeder..??
Slet