30. september 2010

ABC i ord og billeder - Ylva

Jeg synes ikke Y er et særlig nemt bogstav, så jeg lader sejlertiden redde mig igen..:-)

Mit Y står for Ylva. En utrolig velsejlende, smuk, lang og slank sejlbåd. I havnen her i byen ligger 4 eller 5 Ylva’er på rad og række (Der var 4 af dem hjemme i lørdags). Den smukke mahogni båd herunder, skulle i følge pålidelige havne kilder, være den oprindelige Ylva, den båd, eller rettere det skrog, som støbeformen til de efterfølgende Ylva’er kom til verden i. IMG_8512 Alle Ylva’er, undtagen den første, er glasfiberbåde. Kendetegnet ved Ylva-klassen er de lange ubrudte linjer som giver imponerende hastigheder på læns (iflg. Wiki)IMG_8511IMG_8513Desværre har jeg aldrig sejlet i en Ylva, men det skulle være en udsøgt fornøjelse at suse afsted let og elegant, forbi de fleste andre derude på vandet…

Du kan se flere bud på Y her…

22 kommentarer:

  1. En utroligt smuk sejler med Yndige linjer :-))

    SvarSlet
  2. Takk for hyggelig kommentar! Ja, en tur med en Ylva hadde vært noe.

    SvarSlet
  3. Deilige bilder av havnen med alle Ylva'ene!! Man kan nok nyte det gode liv ombord er om sjøen er snill med en;)

    SvarSlet
  4. Annette... en yndig båd.. :-D det har jeg nu aldrig hørt om før, men du har da ret.. :-))

    Maboe.. ja det kunne være skønt..

    Petunia.. Tak skal du have, jeg tror fint man kan nyde det på Ylvaen.. ;-)

    Helle.. Ja det er det.. :-)

    SvarSlet
  5. Den båtfasong ser jo ganske så smekker ut.
    Nå som mahogny er svartelistet er det i grunnen i orden at det er tatt en avstøpning for å kopiere til nyere materialer.
    Flotte bilder.

    SvarSlet
  6. Takk for din gode kommentar.
    Du har helt rett: Det er slettes ikke alltid flertallet har rett.

    Og lørdag tar vi ut på etterårsferie til Provence - det ser vi virkelig frem til.

    SvarSlet
  7. Härliga bilder på fina båtar!
    Trevlig helg!

    SvarSlet
  8. sommar, sommar, sommar
    Ohhh så härligt det ser ut och nu har vi en lång kall vinter framför oss.
    Finfina bilder på segelbåtarna och allra helst på Ylva.
    Kramizzzzz

    SvarSlet
  9. Jeg var lige ved at skrive "så lærte jeg det ..." men jeg synes ærligt talt at der er vigtigere ting at sige: Dine billeder er fulde af glæden ved at sejle og bådens slanke linier fremgår af billederne. Det ene, hvor man ser "mahogni-ylva" kan måske rejse spørgsmålet om hvor meget arbejde der er med at holde en mahognibåd. Der er jo også arbejde med en glasfiber båd, men mindre, så vidt jeg ved.

    Er mahogni-båden mon bygget som form til en Ylva eller så man pludselig at den havde potentialet ... jeg må over på Wikipedia og se på Ylva :-)

    SvarSlet
  10. Hei og tusen takk for hyggelig besøk. Flotte bilder av fine båter.

    Ønsker deg en feiende flott helg !

    SvarSlet
  11. Det var lekre-smekre båter ja!
    God helg!

    SvarSlet
  12. Fantastiske både :) Du må se om du kan komme ombord på en Ylva en dag :P God fredag aften.

    SvarSlet
  13. blev ikke færdig med at skrive mig navn - men det er mig der er a :P

    SvarSlet
  14. Yndig er hun ja :)

    Ha ei god helg :)

    SvarSlet
  15. Tack för kommentaren, Y hade inte jag heller så mycket att välja på. Men namn som du har här på båten är inte så dumt. Bra lösning och fina foton.
    Ha en fin helg/
    Kram Ulla

    SvarSlet
  16. Ylva er et flott navn! Jeg tenkte på å kalle min eldste datter for Ylva, men faren nektet - kan ikke skjønne det...

    Passer bra til den seilbåttypen.

    Ha en ypperlig helg :)

    SvarSlet
  17. Åja, her har du sannelig fått et flott Y - innlegg! Vakre båter!

    Takk for din hilsen! Har vært en tur på hytta i godværet, derfor sen kommentar fra meg. -Margit-

    SvarSlet
  18. Flott innlegg ... så mange flotte seilbåter!

    Ha en fin helg!

    SvarSlet
  19. Så flott Y-innlegg, og så masse fine bilder du har i bloggen din! Her skal jeg nok kose meg litt videre - ha en fin søndag!

    SvarSlet
  20. Så kjekt at seilbåten redder deg fra denne bokstaven. Enig i at Y ikke er så veldig festlig..

    SvarSlet